Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

MSB:s bepansrade hjullastare är en världsunik resurs vid röjning av oexploderad ammunition. Här i arbete i Kongo Brazzaville i den största av flera kratrar som bildades när vapenförråd exploderade i huvudstaden. Foto: Peter Sjödin, MSB. MSB:s bepansrade hjullastare är en världsunik resurs vid röjning av oexploderad ammunition. Här i arbete i Kongo Brazzaville i den största av flera kratrar som bildades när vapenförråd exploderade i huvudstaden. Foto: Peter Sjödin, MSB.

Bepansrad MSB-hjullastare unik resurs i Kongo Brazzaville

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2012-08-24 kl. 13:20
Explosionerna i huvudstaden Brazzaville var enorma. Tryckvågen krossade fönsterrutor i grannlandets huvudstad Kinshasa dryga fem kilometer bort, på andra sidan Kongo-floden. Detta hände den 4 mars. Uppröjningen pågår fortfarande och MSB har en nyckelroll.
4 mars 2012 var en söndag och bara några dagar senare skickade MSB på begäran från internationella rödakorsfederationen (ICRC) ett ”Rapid Response EOD Team” med den primära uppgiften att stödja kongolesiska myndigheter under den akuta riskreduceringsfasen.
 
Styrkechef var Jörgen Mohlin, lärare på MSB Sandö. I styrkan fanns även en EOD-operatör och en sjuksköterska. EOD står för Explosive Ordnance Disposal eller på svenska, ammunitionsröjning.

– Förstörelsen var total och skadeområdet gigantiskt. Jag såg kraftiga stålcontainrar 500 meter från ”ground zero” som blivit helt inbuktade av tryckvågen. Högsta prioritet inledningsvis blev att säkra tillfarter till två sjukhus, berättar Jörgen Mohlin.
 
– I första skedet hade upprättats en säkerhetszon på 1 000 meter, den utökades senare till 2 500 meter. Det kom in rapporter om att flygbomber hittats 2,8 kilometer bort.

”En tsunami på land”

Fasansfulla scener utspelades den 4 mars. Mer eller mindre söndersprängda kroppar, människor innestängda i raserade hus och en total förvirring bland de som klarat sig undan delvis eller helt fysiskt oskadda.

Ett tre kvadratkilometer stort område påverkades kraftigt med behov av röjning och återuppbyggnad. Själva epicentrumet är cirka en kvadratkilometer och där blev förödelsen total. Det talades om ”en tsunami på land”.
 
MSB:s Jörgen Mohlin (till höger) ledde MSB:s första styrka i Brazzaville. Den sattes in på begäran från den internationella röda korsfederationen och fick som primär uppgift att säkra tillfartsvägar till två sjukhus. Foto: Anders Nordmark.

”Trodde det var jordens undergång”

Explosionerna i en militärförläggning med vapendepåer inträffade strax efter klockan 8 på söndagsmorgonen. Området ligger relativt centralt i huvudstaden och där fanns bland annat förläggningar för militär personal, en stor skola för fler än 1 000 barn och en kyrka. I närheten bostäder för minst 15 000 människor. Skolbarnen var tack och lov helglediga, men kyrkan välfylld.

Dorel Crenfold, anlitad som tolk av MSB-styrkan, berättar om morgonen han aldrig ska glömma:
- Först såg det ut som ett jättejättestort åskväder med blixtar precis överallt. Lite senare ett stort eldklot över militäranläggningen, hemska smällar och sedan en enorm tryckvåg.
 
- Min hörsel blev helt utslagen i minst tre minuter. Först tänkte jag att det var krig, sedan att ett stort flygplan störtat. När jag tittade upp såg det ut som ett atombombsmoln med jätteflammor kring. Jag trodde att detta var jordens undergång.
 
Totalt inträffade fyra explosioner inom loppet av en timme. Den första var mindre, ett fyrverkerilager som uppges ha antänts av ett elektriskt fel. Explosionen i fyrverklerilagret var troligen det som gjorde att den största vapendepån knappt 200 meter bort flög i luften.
 
 En del av granaterna och raketerna spreds över ett stort område, några antände den andra stora vapendepån cirka 400 meter västerut.

Bred minhanteringsinsats av MSB

De kongolesiska myndigheternas officiella uppgifter om personskador uppgavs till cirka 280 döda och 1 500 skadade, siffror som många experter hävdat är kraftigt i underkant.
 
Det internationella gensvaret blev stort. Organisationer från många länder kom snabbt på plats. MSB fick, förutom insatsen åt ICRC, snart förfrågan från FN:s minhanteringsorganisation UNMAS (United Nations Mine Action Service) om omfattande insatser.
 
Det primära för MSB, förutom EOD-snabbinsats, blev kvalitetssäkring och koordinering samt utbildning av organisationer från olika länder som arbetar i det skadeområdet.
 
Sedan mitten av mars har MSB haft en rad specialister på plats och sammantaget är detta den bredaste MSB-insatsen hittills inom röjning av minor och oexploderad ammunition (OXA):
  • EOD-operatörer för främst kvalitetssäkring av andra styrkors arbete, inklusive destruktion/sprängning av upphittad OXA,
  • sjukvårdsresurs (en Mine Medic) för MSB-styrkan (i styrkan ingick under våren normalt fem-sju personer), tillika Medicinsk koordinator med uppgift att samordna sjukvårdsfrågorna för all personal från olika länder som arbetar i skadeområdet (i genomsnitt cirka 200 personer), följa upp olika styrkors sjukvårdsresurser, genomföra utbildningar, med mera,
  • IMSMA-expert (Information Management System for Mine Action) med främsta uppgift att ansvara för kartläggning och informationshantering av hela röjningsinsatsen,
  • operatör för drift, service och underhåll av MSB:s bepansrade hjullastare.

Hjullastaren gör succé

Hjullastaren kom på plats i Brazzaville i slutet av maj, transporterad från Sverige till Republiken Kongo med båt. Bepansrade hjullastare för röjning av minor och oexploderad ammunition är en unik resurs.

– MSB är den enda organisationen i världen som har denna resurs. Hjullastaren speedar upp röjningsarbetet oerhört och sedan den kom på plats i Brazzaville har den gjort stor succé, säger Magnus Bengtsson, projektledare för MSB-insatserna.

MSB har före insatsen i Brazzaville satt in fem bepansrade hjullastare, två i Libanon, två i Somalia och en i Kongo-Kinshasa.

I grunden rör det sig om ordinära Volvo-lastare som förstärkts och byggts till på olika sätt, med bland annat splitterskydd. MSB har fått ta över hjullastarna från Flygvapnet. De har byggts om ytterligare för att skräddarsys för MSB:s speciella behov, bland annat har skopan dubbelskrov.

– Förutom maskinen som är igång i Brazzaville har vi ytterligare fyra kvar i lager i Sverige. En är förberedd för omedelbar insats, tre behöver gås igenom innan de skickas ut, säger Magnus Bengtsson.

Charles Frisby, UNMAS koordinator för de internationella insatserna i Brazzaville, är närmast lyrisk när han berättar om hjullastaren och dess utgrävningskapacitet:
– Under ett tretimmarspass betar maskinen av cirka 90 kvadratmeter kontaminerat område, vilket är mer än fem gånger så mycket som fem EOD-operatörer klarar på motsvarande tid. Hjullastaren hittar också mångdubbelt fler granater och annan oexploderad ammunition. En fantastisk resurs!
 
Där vapenförråden stod finns nu djupa kratrar. I den största bedöms mer än 30 ton bomber och annat ha exploderat på plats eller i omgivningarna. Men allt exploderade inte, utan en hel del finns fortfarande som OXA en bit ner i kratrarna, men även i omgivningarna.

– Hjullastaren bearbetar schaktmassor enligt en fastlagd arbetsmetodik, för närvarande ner till cirka en och en halv meters djup. Den används även för att lyfta trasiga huskonstruktioner eller dra undan betongblock. Hjullastarens utförande med bepansring, kameror och annat, tillsammans med arbetsmetodiken, är operatörens skydd i händelse av oavsiktliga detonationer av OXA, säger Magnus Bengtsson. 

MSB:s insats för UNMAS har förlängts till slutet av december 2012. Förlängningen ryms inom totalbudgeten för MSB:s insats, 7,2 miljoner kronor. Sida finansierar.
 
Text: Stig Dahlén
 
 
Sydafrikanen Franswa Nienaber ingår i MSB:s personalpool och har anlitats för att köra hjullastaren i skadeområdet och även sköta underhållet.  Foto: Natalie Edblad, MSB.
 
Hjullastaren sedd framifrån ger närmast ett skräckinjagande intryck. Den är förstärkt på olika sätt, bland annat har skopan dubbelskrov. Foto: Peter Sjödin, MSB.
 
Skadeområdet är enormt och fortfarande i slutet av maj, mer än två månader efter katastrofen, var avspärrningarna omfattande. I bakgrunden delar av den stora skola som totalförstördes. Explosionerna inträffade en söndagsmorgon och därför var skolbarnen lediga. Foto: Stig Dahlén, MSB
 
 
Kontakt:
No such user