Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Erfarenheter från tryckkärlsexplosion i fordonsgastank

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2017-05-09 kl. 08:45
Efter en tryckkärlsexplosionen i en sopbil i Katrineholm förra året genomfördes en olycksutredning. Den visar på flera brister som gett nya erfarenheter, bland annat när det gäller skyddet kring själva gastankarna, krav i föreskrifter samt i kunskap kring hur gastankar kan explodera även vid kontrollerad beskjutning.

Sent på kvällen den 20 september 2016 inträffade en tryckkärlsexplosion i en fordonsgastank under en sopbil i Katrineholms utkant. Sopbilen använde biogas som drivmedel. Det blev inga personskador eller brand, men händelsen var allvarlig och det fanns risk för allvarliga konsekvenser.  

MSB bedömde att händelsen var av nationellt och internationellt intresse och beslutade därför att utreda och dokumentera den för att dra lärdomar för framtiden. Uppdraget var att utreda möjliga orsaker till tryckkärlsexplosionen, men också att redogöra för andra säkerhetsmässiga förhållanden som kan relateras till olyckan.

Tryckkärlsexplosion i biogasdriven sopbil : olycksutredning
Sent på kvällen den 20 september 2016 inträffade en tryckkärlsexplosion i en fordonsgastank till ett gasdrivet fordon som befann sig i ut...
Publikationsnummer:
MSB1099
 

Resultaten från analysen av olyckan har visat att det sannolikt var nötning av grus och sand i lådkonstruktionen omkring tanken i kombination med tidigare slag mot tanken som orsakat den initiala explosionen samt att det är mest sannolikt att tanken utsatts för slag från undersidan på grund av låg frigångshöjd samt bristande kunskap om att tankar av kolfiberlaminat kan drabbas av svårupptäckt sprickbildning om de utsätts för slag.

Skadade nytankade tankar kan explodera inte bara vid tankning utan även av normala vibrationer under färd.

– Även om en gastank har slutat läcka gas så innebär det inte att det är ofarligt att flytta på fordon med fler tankar som kan ha tagit skada vid en olycka. Vi rekommenderar därför att räddningstjänsten vid liknande olyckor tryckavlastar tankar som har tagit skada innan fordon flyttas. Magnetventiler stänger nämligen varje tank individuellt när ett fordon blir strömlöst säger Erik Egardt på enheten för räddningstjänst.

Tryckavlastning kan göras på flera sätt och ska ske i samråd med fordonsleverantör. Genom att ansluta regulator och fackla gasen eller, om man inte bedömer det säkert att ha personer i riskområdet under arbetet, kan beskjutning vara en säkrare metod.

– När man sköt hål på de övriga tankarna i Katrineholm, innan man flyttade på fordonet, stod det klart att det inte var ofarligt. Tanken närmast den som exploderat exploderade även den. Troligen på grund av att den skadats av den första explosionen. De andra två tankarna som låg över betedde sig som förväntat och tömdes på gas vid genomskjutning, fortsätter Erik Egardt, MSB.

Utredningen visar även på att det finns brister i lagstiftningen avseende återkommande kontroller av tankar för fordonsgas.

– Vi rekommenderar även en översyn av föreskrifterna för fordonstankar, säger Mattias Strömgren, MSB. Vi kommer därför att skicka utredningen till Transportstyrelsen som är ansvarig myndighet för regelverket kring fordon. 

Utredningen är gjord på beställning av MSB av Johan Nordström vid Räddningstjänsten Östra Götaland. Scania CV AB, Ragn-Sells AB, Transportstyrelsen, Polismyndigheten samt Västra Sörmlands Räddningstjänst har bidragit med underlag i utredningsarbetet.

Även själva räddningsinsatsen kommer att utredas och den rapporten kommer senare.

 
 
Kontakt:
Erik Egardt Erik.Egardt@msb.se
Mattias Strömgren Mattias.Stromgren@msb.se