Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Teracom tar över Rakel kundstöd den 30 mars - ny postadress

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2015-03-27 kl. 10:22
Den 30 mars övertar Teracom AB drift, underhåll och kundstöd för Rakelsystemet. Det kommer inte att innebära några större förändringar för kunderna, men viktigt att notera är att det är ny postadress dit alla beställningsblanketter ska sändas.

– Vi har etablerat ett mycket gott samarbete med Teracom under en lång tid och känner oss trygga inför övergången, säger Mats Hammarstam, enhetschef för Drift och förvaltning inom Rakelverksamheten på MSB.

MSB och Teracom kommer att arbeta kontinuerligt med att förbättra service till Rakelkunderna.

– Under en övergångsperiod kan det bli något längre handläggningstider för vissa ärenden på kundstöd, säger Aaron Kroon som är ny chef för kundstöd på Teracom, men vi strävar efter att leverera den bästa tänkbara servicen till Rakels samhällsviktiga kunder.

Vad är nytt?

Felanmälan och tekniska frågor besvaras via ny funktion på kundstöd

En nyhet är att kundstöd numera kommer att ha en helpdesk. Helpdesk kommer hantera felanmälningar och frågor av mer teknisk karaktär, och fungera som din kontakt för driftsfrågor.

– Genom att både teknisk och administrativ personal sitter samlad kommer vi att öka vår kompetens, och ytterst ger det bättre service till kunderna, säger Aaron Kroon.

Avsändarnummer och e-postadress

När du får e-post och telefon från kundstöd kommer det att stå "Teracom" eller Teracoms telefonnummer som avsändare.

Ny postadress

Det är samma telefonnummer, e-post och faxnummer som tidigare – dock är det ny postadress.

Kontaktuppgifter Rakel kundstöd

Blanketter med ny postadress

Avtal med Teracom för drift underhåll och kundstöd

Avtalet med Teracom tecknades den 15 april 2014. Det börjar gälla från den 1 april 2015 och gäller sju år framåt, med option på tre års förlängning.

Läs nyhet om när avtalet tecknades med Teracom

 


Fakta om Rakel

Rakel är det nationella radiokommunikationssystemet som används idag av fler än 60.000 användare inom drygt 500 samhällsviktiga organisationer. De största användargrupperna är Polis, Kriminalvård, Tullverket, Försvarsmakten, akutsjukvården och räddningstjänsten. Länsstyrelser, landsting och kommuner använder Rakel i sina krisorganisationer. Även aktörer som ansvarar för exempelvis eldistribution och farliga verksamheter är anslutna till Rakelsystemet.

Läs mer om Rakel​


Läs alla nyheter om Rakel

Läs mer om Rakel

Kontakt:
Gunilla Georgsson Gunilla.Georgsson@msb.se