Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

 Kommunikationsbehov vid kriser diskuterades i en workshop under Regionala krishanteringsrådet i Västerås. Foto: Peter Krüger

Samverkan är mer än Rakel – nätverkande i Västmanland stärker beredskapen

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2012-12-11 kl. 13:00
– Rakel löser inga kriser, det gör vi i nätverket, sa Åke Broman, räddningschef i Mälardalens Brand- och Räddningsförbund vid Regionala krishanteringsrådets möte. Självklart ska vi ha Rakel, sa han, men kom ihåg vad Rakel är till för.
 
Måndagen den 3 december samlades nätverket U-sam för det årliga regionala krishanteringsrådet på slottet i Västerås. Det var ett 50-tal deltagare, kommunala beredskapssamordnare från hela länet, kommunalråd, representanter från landsting, myndigheter och näringslivet.
 
Landshövding Ingemar Skogö inledde dagen tillsammans med MSB:s generaldirektör Helena Lindberg.
 
Foto på Ingemar Skogö landshövding Västmanland och publik
– Det är viktigt att hela tiden öva vår samverkan. Det kostar att öva och köpa utrustning, Men det kostar även att inte göra det, sa Ingemar Skogö.
 
Helena Lindberg målade upp en bild av hur krisberedskapen ser ut i Sverige idag, om de 24 riskområden som identifierats i den preliminära riskidentifieringen, allt från social oro och vardagsolyckor till vårt beroende av IT-system. Hon berättade även om det centrala arbetet som pågår just nu med att ta fram en gemensam inriktning för samhällskydd och beredskap.
 
Foto på Helena Lindberg, generaldirektör MSB
- Vi tittar inte bara på robustheten i systemen utan även på resilience, förmågan att återställa efter en kris, sa Helena Lindberg.

Teknik som ett stöd i samverkan

MSB har även nyligen startat det stora projektet Ledning och samverkan som utgår ifrån att fånga användarnas behov av information, övning, utbildning och riktlinjer i dessa frågor ur olika perspektiv. Ett av delprojekten berör tekniska stödsystem.
 
– Hur använder vi tekniken som ett stöd för hur vi samverkar? Vi har ofta resurserna men det är hur vi använder dem och samordnar som är viktigt. Här måste vi öva, sa Helena Lindberg.

Information internt och externt vid en kris

Samtalen under dagen handlade framförallt om vilka samverkans- och informationsbehov som finns vid stora som små kriser eller händelser i länet. Tekniska frågor och system som Rakel är viktiga som stöd vid en kris – men fokus ligger på att utveckla och underhålla nätverk.
 
Malin Dreifaldt från Surahammar berättade om ett elbortfall i kommunen i juni 2012. Växeln blev nerringd, de kom olika lägesbilder från olika håll och det fanns brister i internkommunikationen. Dessutom hade semestrar startat och personer fanns inte på plats.
 
– Den främsta lärdomen handlar om information, information och information, sa hon. Vi måste prata med varandra!

Gruppdiskussion kring scenario med bussolycka

Förmiddagen avslutades med en workshop kring ett scenario. En bussolycka inträffar under Lucia. Vad är den svåraste utmaningen i den egna organisationen?
 
Många svarade att säkerställa en gemensam lägesbild, och att informera alla berörda både direkt och indirekt av olyckan. En komplicerande faktor kring scenariot var att man även skulle reflektera kring hur man löser kommunikationsbehoven om det blir ett elbortfall.

Många frågor om Rakel

 Användningen av Rakel diskuterades och var även en informationspunkt under dagen. Alla kommuner i Västmanland har Rakel inom räddningstjänsten, men ett fåtal har en bredare anslutning planerad. Flera nämner priset som en avgörande fråga som är ett hinder för deras anslutning. Vissa tyckte att det var krångligt med talgrupper och att få ovana radioanvändare att använda systemet.
 
– Det är ni själva som avgör hur många talgrupper ni ska ha. Det finns vissa som måste finnas enligt riktlinjerna för samverkan i Rakel, men sedan kan räcka med två-tre talgrupper i er egen organisation, sa Evert Enblom från MSB:s Rakelverksamhet. Att börja använda Rakel är en träningssak, man kan jämföra gruppsamtal med att alltid ha tillgång till en konferenstelefon, och du vet vilka som är på mötet och hör kommunikationen.

Vad är U-sam?

U-Sam står för samverkan i Västmanland, U-län, och är ett väl etablerat nätverk och en sammanhållande funktion för krishantering.
 
 

 
Kontakt: