Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

SSAB i Luleå finns på Svartöns industriområde. Här tillverkas malmbaserat stål av järnmalmspellets. Foto: SSAB

SSAB satsar på säkerhet

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2017-11-07 kl. 11:30
SSAB Luleå har en riskfylld verksamhet, dessutom på en stor yta. Därför behöver de ha superfokus på säkerhet. Kommunikation och samarbete är viktiga inslag i det arbetet.

SSAB har som mål att vara världens säkraste ståltillverkare, och den säkraste industrin i Norrland. Det berättar Robert Ridefors, bevakningsledare på SSAB Luleå.

Robert Ridefors, SSAB LuleåMålen är höga med tanke på de stora riskerna. Varje dag hanterar man enorma mängder kolmonoxid, en mycket giftig gas som varken luktar eller syns. Flytande stål transporteras i 160 ton tunga hinkar 10 meter upp i luften. Och på området kör 5 meter breda truckar 1 700 grader varmt stål – bland vanliga trafikanter.

Svartöns industriområde i Luleå är dessutom mycket stort. Vi pratar om ett område på 12 kvadratkilometer där 1 200 personer arbetar dagligen.

Superfokus på säkerhet efter svåra olyckor

SSAB Luleå har haft några svåra olyckor de senaste åren, men också lyckats sänka olycksfallen ordentligt. Robert Ridefors berättar att de bland annat hyrt in en säkerhetskonsult som har följt medarbetare, kartlagt risker och påmint om säkerhet.

Larmhanteringen har också effektiviserats genom ett bra systemstöd med Rakel och en digital larmplan. Ridefors ger oss SSAB:s recept för säkerhet:

  • Använda Rakel
  • Ha en digital utlarmning
  • Samarbeta med SOS Alarm
  • Låta en informationsansvarig ha kontakt med medier
  • Sprida information till ledningen
  • Se till att krishanteringen fungerar

Effektivare kommunikation med Rakel

– Det är ohyggligt viktigt att vi har Rakel, menar Ridefors.
Via Rakel kan SSAB lotsa räddningstjänst och ambulans till rätt plats på det stora inhägnade området. De kan också ge vindruterapporter till räddningsresurserna som snabbt får en bild av omfattningen.

Under Rakeldagen berättar Robert Ridefors om den svåra olyckan 2013, när två anställda förolyckades vid ett stort tjärutsläpp. Olyckan hade inte kunnat undvikas med bättre kommunikation, men tack vare Rakel blev räddningsinsatsen effektivare.

Snabbare insatser tack vare digital utlarmning

Digitaliserad utlarmning gör att en första resurs kan vara på olycksplatsen redan inom 5 minuter. Tidigare fick larmoperatören skriva ner uppgifter med papper och penna och sedan ringa ut larmet per telefon. Det kunde ta 45 minuter innan alla ansvariga var informerade, berättar Robert Ridefors.

Interna resurser minskar fellarmen till SOS Alarm

SSAB har eget larmnummer, larmcentral och larmoperatör. Dessutom egen brandstyrka, gaskontrollant och sköterska som är första insatser vid en olycka, brand eller gasutsläpp. Och ingen på området har mer än 180 sekunder till närmsta hjärtstartare.

I dag identifieras automatiska brandlarm först i den egna larmorganisationen. Först därefter larmar man SOS Alarm. Det gör att räddningstjänsten slipper den ökända rondellrundan i Luleå. Tidigare fick de 3–4 fellarm per dygn från SSAB. De ryckte ut – bara för att få vända i rondellen halvvägs.

Men ett problem nu är att SSAB kan hamna var som helst bland SOS Alarms centraler när de larmar, menar Ridefors, och fortsätter:

– Det vore bättre att tala med någon i Luleå som känner till Svartöns industriområde. Då kan vi också kontinuerligt ha utbyte med och utbildning för SOS-operatörerna.

Informationsansvarig har mediekontakterna

Det är effektivt att låta en informationsansvarig sköta kontakterna med medier, tycker man på SSAB. Förr kunde medierna vara på plats före räddningstjänsten om det hände något, och dessutom uppehålla den interna larmorganisationen på telefon.

– Medierna ska ha någon att vända sig till, menar Robert Ridefors.

Viktigt att informera ledningen

Ledningen måste ha snabb information för att verksamheten ska kunna fortsätta vid olyckor. Vilka delar av verksamheten berörs? Vilka berörs inte?

Snabb information kan också lugna enhetschefer och anställda. Alla undrar ju genast när de ser ett blåljusfordon: ”Vad har hänt?!”

Krishantering behövs om olyckan ändå händer

Medarbetarna kan behöva stöd för att bearbeta svåra händelser. Det har man fått erfara på SSAB Luleå, efter de olyckor som har hänt.

– I dag har vi en bra krishantering genom företagshälsovården, avslutar Robert Ridefors.

Text: Karolin Olsson
Foto: Jessica Penther Ryttberg

Om Rakel inom farlig verksamhet

Den som äger eller utövar farlig verksamhet på en anläggning och som länsstyrelserna beslutat är farlig verksamhet enligt av Lagen om skydd mot olyckor (2 kap.4 § LSO) får använda Rakel för att tillgodose verksamhet inom allmän ordning, säkerhet eller hälsa.

Läs mer om Rakel inom farlig verksamhet

 


Läs alla nyheter om Rakel

Läs mer om Rakel

Kontakt:
Urban Rönnqvist Urban.Ronnqvist@msb.se