Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Rakels kundforum hjälper MSB att ta fram goda Rakelexempel

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-06-29 kl. 15:56
MSB har bjudit in några av de kommuner och landsting som är föregångare när det gäller en bred anslutning till Rakel inom sina ansvarsområden att delta i Rakel Kundforum. Syftet med Kundforum är bland annat att vi tillsammans tar fram goda exempel på hur samverkan i Rakel kan stärka krishanteringsförmågan och förbättra det vardagliga arbetet.
– Vi vill både ta hjälp av kommunerna och landstingen, och hjälpa dem, med att hitta goda exempel på hur Rakel kan användas i allt från insatser vid vattenläckage till barnomsorgsverksamheten, säger Kurt Andersson, vik chef för Enheten för Rakel kundstöd.
 
– Kommunerna har ett stort ansvar att upprätthålla kris- och beredskapsplaner, och vi kan tillsammans se hur Rakel kan bli ett verktyg för att stödja dem i det arbetet, säger han.
 
– Inom landstingen har det varit mest naturligt att akutsjukvården ansluts till Rakel, men även där finns andra verksamheter som kan dra nytta av tjänsterna i Rakel, sär s kilt sådana verksamheter som har jour- och beredskapsfunktioner eller särskilda uppgifter vid större händelser eller kriser, till exempel för grupper som arbetar med omhändertagande av drabbade.
 
Den 1 september hålls ett första möte med Rakels Kundforum. Generaldirektör Helena Lindberg kommer att hälsa välkommen vid mötet.
 
 
Kontakt:
Kurt Andersson Kurt.Andersson@msb.se