Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Rakelkommunikation fungerar åter i Västra Götaland och Halland

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2016-02-02 kl. 15:05 | Uppdaterad:2016-02-02 kl. 15:06
De störningar som pågått under dagen i Västra Götaland och Halland är nu åtgärdade och Rakelkommunikationen fungerar igen som vanligt.

Ända sedan störningarna uppstod har vi haft löpande kontakt med berörda användare. Vi informerar alltid i förväg om planerat underhåll i systemet för att våra användare ska vara förberedda i det fall störningar skulle uppstå. Det händer väldigt sällan att det blir störningar men i natt uppstod det tyvärr i delar av Västra Götaland och Halland, säger Minna Nyman, verksamhetschef på Rakel och ledningssystem vid MSB.

Det är allvarligt eftersom Rakel är vårt gemensamma kommunikationssystem för allmän ordning, säkerhet eller hälsa. Nu kommer vi att genomföra en djuplodande orsaksanalys för att förhindra att problem uppstår igen, avslutar Minna Nyman.

Vad har hänt?

Natten mellan den 1-2 februari rapporterades störningar i Rakelkommunikationen på vissa platser i Västra Götaland och Halland. MSB arbetade tillsammans med drift- och systemleverantörer med felsökning för att åtgärda störningarna. Störningarna berodde på en planerad uppgradering av systemet. De berörda kunderna har informerats om uppgraderingarna i förväg. Uppgradering på andra platser i landet har fungerat bra.

När hände det?

Natten mellan 1-2 februari.

Var hände det?

Delar av Västra Götaland och Halland.

Vilka var drabbade?

Samtliga användarorganisationer i delar av Västra Götaland och Halland.

Hur många var drabbade?

Normalt är det ca 5000-6000 abonnenter i området. Vid 10-tiden den 2 februari var ca 3000-4000 abonnenter påverkade.

Hur gick det till?

Störningarna inträffade i samband med en uppgradering. Samma typ av uppgradering har gjorts på andra platser utan störningar.

Vad gör MSB?

MSB genomför en orsaksanalys tillsammans med systemleverantören Airbus och driftsleverantör Teracom.

Vad gör användarorganisationerna vid störningar i Rakelsystemet?

Användarorganisationerna har själva beredskap och reservfunktioner för att hantera kommunikationsbortfall i Rakel.

Hur allvarliga är störningarna?

Det är allvarligt och det är mycket viktigt att arbeta med felsökning för att få Rakel att fungera igen. Det finns alltid risker vid underhåll/uppgraderingar och MSB tycker det är viktigt att kommunicera med de som använder Rakel om underhåll och störningar. 

Kontakt: MSB:s presstjänst infober@msb.se