Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Rakel i skarpt läge i Katrineholm när telefonin gick ner

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2012-10-05 kl. 11:11 | Uppdaterad:2014-06-25 kl. 08:58
Under ett och ett halvt dygn i början av oktober gick telefonväxeln i Katrineholms kommun ner och det gick inte att kommunicera via telefon. Då fick man istället användning för de 16 Rakelmobiler som man köpt in för bara tre veckor sedan. Vi ställde några frågor om händelsen till kommunens säkerhetsstrateg, Johan Harter.
- Det var en bra påminnelse om hur sårbar den vanliga telefonin är, säger Johan Harter, säkerhetsstrateg och ansvarig för Rakelinförandet på kommunen. Som också jobbar parallellt med säkerheten på Vingåkers kommun.

- Vi körde lite muntliga statusuppdateringar via Rakel om läget och för att ha koll på om det var något annat som hade hänt. Det fungerade väldigt bra, berättar Johan. 
 
- Vetskapen om att vi hade Rakel under avbrottet gjorde att jag kände mig tryggare om det hade inträffat en större eller mindre incident samtidigt.

Katrineholms kommun tog beslutet att införa Rakel i kommunfullmäktige 2009, vilket var en del av ärendet hur man skulle hantera extraordinära händelser i kommunen. I praktiken infördes Rakel för tre veckor sedan.

Foto på Johan Harter- Vi testar nu Rakel i kommunens centrala krisledning och samhällsviktiga verksamhet i bland annat socialförvaltning, utbildning och vård/omsorg och fastighet för att skapa ingångsvägar i alla våra verksamheter, berättar Johan Hart. Sedan utvärderar vi hur det har gått. Tanken är att vi sedan utökar efter hand med fler Rakelmobiler för att kunna samverka även inom verksamheterna.
 
På frågan om kommunen genom att införa Rakel förändrar sitt arbetssätt svarar Johan:

- Rakel kan bidra till att tydliggöra vår organisation inom krisledningen. Målet är att få till en daglig användning av Rakel i kommunen.

Nästa steg är att testa Rakel även ute i landsbygden, till exempel av miljöinspektörer och i hemtjänsten. Bland annat skulle vi vilja testa hur det fungerar med personlarm.
Se en webbinspelning med Johan Harter från Rakeldagen 2013 där han berättar mer om Katrineholms arbete med Rakel.
 
Foto: Maria Pestrea, Vingåkers kommun
 
Kontakt:
Karin Meibrink Karin.Meibrink@msb.se