Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Färjan Pearl of Scandinavia, foto: Kustbevakningen Färjan Pearl of Scandinavia, foto: Kustbevakningen

Rakel i räddningsinsats under brand på färja i Öresund

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-11-18 kl. 13:32
Samverkan i Rakel var en förutsättning för en snabb och samordnad räddningsinsats när färjan Pearl of Scandinavia började brinna tidigt på onsdagsmorgonen den 17 november utanför Höganäs i Öresund.
Fartyget befann sig 2,5 sjömil nordväst om Höganäs när larmet gick och en stor räddningsstyrka sändes till fartyget som var på väg från Oslo till Köpenhamn.

Räddningsinsatsen krävde en omfattande samverkan för att planera en evakuering av hela färjan. Till platsen larmades en dansk och två svenska helikoptrar, RITS-styrkor (räddningsinsats till sjöss) från Göteborg och Helsingborg, två fartyg från Kustbevakningen, två fartyg från Sjöräddningssällskapet och en lotsbåt. Polisen upprättade en ilandtagningsplats tillsammans med räddningstjänst och sjukvård.

Tobias Nicander på Sjöfartsverket var biträdande räddningsledare under insatsen. Han menar att samverkan i Rakel fungerade utmärkt och att det hade varit betydligt svårare att samordna arbetet utan Rakel.

– Vi kunde med hjälp av Rakel samtidigt och snabbt få ut en aktuell lägesbild till Polisens insatschef, sjukvårdsledningen och OSC (On-Scene-Coordinator), säger Tobias Nicander.

– Utan Rakel hade vi helt enkelt fått ringa runt i telefon. Hade vi haft ett antal skadade så är det otroligt viktigt att polis och sjukvård snabbt får information. Rakel underlättar samverkan något enormt! Jag tar helt enkelt för givet att det ska fungera så här numera.

Fartygets egen räddningsstyrka lyckades släcka branden men rökutvecklingen var omfattande och RITS-styrkorna gick ombord med rökdykare för att bekräfta att branden var släckt. Det konstaterades att evakuering inte var nödvändig och att fartyget kunde gå vidare mot Köpenhamn. Det anlände vid lunchtid och ingen människa skadades i branden.

Branden berodde på ett tekniskt fel i en ombyggd elbil ombord på färjan. Ombord fanns 651 personer.
Kontakt:
Karin Meibrink Karin.Meibrink@msb.se