Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Sjöräddningsstationen på Dalarö övar tillsammans med Sjöfartsverkets räddningshelikopter. Foto: Per-Åke Blomgren

Rakel hjälper Sjöräddningssällskapet att rädda liv

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2016-12-20 kl. 12:00
I alla väder ska Sjöräddningssällskapet stå rustade att rycka ut. I takt med att antalet uppdrag som utförs i samverkan med andra aktörer blir fler ökar även behovet av effektiv kommunikation. Med Rakel kan Sjöräddningssällskapet snabbt och effektivt kommunicera, både inom organisationen och med räddningsaktörer på land.

Varje år åker Sjöräddningssällskapet ut på över 9000 uppdrag. Femton minuter efter att larmet gått ska sjöräddarna vara på plats i båten och sätta kurs mot alltifrån olycksfall och sjukdomsfall på öar och vid kust, till bränder i terräng och i byggnader. Variationen på uppdragen är stor och Sjöräddningssällskapet utför även sjöambulanstransporter, är rustade för miljöräddning och hjälper polisen vid sökandet efter försvunna personer.

– För oss är det mycket viktigt att ha tillgång till Rakel. Utan Rakel hade vi inte kunnat stödja samhället på det vis vi gör, säger Klas Johansson som är räddningstjänstansvarig på Sjöräddningssällskapet.

Samövning med RS Dalarö och Sjöfartsverkets räddningshelikopter.Lätt att kommunicera

Varje sjöräddningsbåt är utrustad med Rakel och en Rakelterminal följer i många fall även med jourhavande skeppare. Med 19 egna samverkanstalgrupper som SOS Alarm, Kustbevakningen och Polisen administrerar kan sjöräddarnas talgrupper snabbt gruppkombineras med till exempel RAPS för samverkan med räddningstjänst, ambulans, polis och SOS Alarm.

– Det är samma metodik över hela landet vilket gör att det blir ett väldigt enkelt sätt för oss att kommunicera, säger Klas Johansson.

När Sjöräddningssällskapet åker på ett larm kan besättningen redan under framkörningstiden hålla sig uppdaterad om situationen på till exempel en olycksplats, och på så vis vara mer förberedd vid ankomst.

– Tack vare Rakel har vi också möjlighet att positionera våra enheter så att SOS Alarm, Polisens ledningscentraler och de kommunala räddningstjänster som har egna kommunikationscentraler ser oss i sina kartor. Så har det inte varit tidigare, och det har inneburit en stor effektivitet, säger Klas Johansson.

Utbildning i Rakel

I dag finns det cirka 2000 sjöräddare i Sverige, knutna till 70 sjöräddningsstationer från Ystad i söder till Piteå i norr. Även om Klas Johansson anser att Rakel är mer logiskt och enklare att använda än tidigare kommunikationssystem ligger det en utmaning i att utbilda alla i Rakel, eftersom behoven varierar med uppdragen.

– De stationer som har uppdrag där man samverkar med landresurser, har svävare eller flera enheter på stationen, är mer flitiga användare av Rakel än de stationer som i princip aldrig samverkar med landresurser, säger han.

Klas Johansson berättar att Sjöräddningssällskapet tidigt tog fram två typer av utbildningar. Först utbildades ett antal sjöräddare med rätt kompetens att kunna installera och driftsätta Rakelterminaler på befintliga sjöräddningsbåtar. Sedan tog Sjöräddningssällskapets leverantör av Rakelutrustning fram en instruktörsutbildning där de utbildade nästan en sjöräddare per station i användandet av Rakel.

– Detta har sedan förändrats genom åren då vi uppdaterat programvaran med funktioner som passar oss bättre som vi lärt oss under tiden, säger Klas Johansson.

Egen handbok

En sjöräddare har också tagit fram en enkel Rakelhandbok som beskriver terminaler och handhavande inom Sjöräddningssällskapet.

– Vi har använt MSB:s riktlinjer som bas och har lagt mycket kraft och tanke för att göra handboken så enkel som möjligt, säger Klas Johansson.

Handboken har fått positiv respons och kommer säkerligen även att vara ett välkommet redskap när våren nalkas och de sjöräddningsstationer som varit stängda över vintern öppnar upp för ännu en säsong, Sjöräddningssällskapets 110:e i ordningen!

SR Dalarö, svävare i hamn
Svävare på Sjöräddningsstationen Dalarö. Foto: Per-Åke Blomgren

Fakta: Sjöräddningssällskapet startades av eldsjälar år 1907. Alla räddningsbåtar har frivillig besättning som är beredd att ställa upp dygnet runt, året om. Sjöräddningssällskapet står för 70 procent av sjöräddningen i Sverige. Hela verksamheten bygger på gåvor, medlemskap och ideella insatser. Källa: Sjöräddningssällskapet


Alla nyheter om Rakel

Mer om Rakel

Kontakt:
Marie Persson Marie.Persson@msb.se