Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Olle Hydén och Håkan Hasewinkel vid räddningstjänsten fick tårta och varsin Rakelnål av Berith Elgbro från MSB.

Räddningstjänsten Storgöteborg är Rakels 20 000:e abonnent

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-01-07 kl. 14:16
Den 18 december 2009 firades att Räddningstjänsten Storgöteborg blev den 20 000:e abonnenten i Rakelsystemet. Under våren inför de Rakel i operativ drift på ledningsnivå för att successivt införa systemet i andra delar av verksamheten.
Håkan Hasewinkel är projektledare för Rakel vid Räddningstjänsten Storgöteborg. Han ser Rakel som ett tekniskt system med många användningsområden.
 
- Vi vill inte ha för många olika tekniska system och vi ser styrkan med Rakel att vi kan använda det både för tal och för olika typer av data, säger han. Vi har ett ganska bra analogt system idag men med Rakel är vi intresserade av tjänster utöver pratradio, som att skicka tekniska larm och ta fram information från databaser, till exempel telemetritjänster vid skogsbränder och översvämningar.
 
- En särskilt intressant aspekt som vi pratar mycket om i samband med de senaste bränderna är att vi kan öka den personliga tryggheten och säkerheten för personalen på ett annat sätt än idag, genom funktioner som Man Down (nödsamtal) och Positionering.

Rakel införs stegvis

 Räddningstjänsten kommer att införa Rakel successivt i verksamheten. 
- Under våren kommer kommer vi att införa Rakel på ledningscentralen, i första bilarna och hos operativa insatsledare, säger Håkan. Nästa steg är att uppgradera våra specialfordon. Vår målbild är att all vår räddningspersonal i operativ tjänst ska ha en rollbaserad terminal såsmåningom.

Komplicerat att införa men ekonomiskt försvarbart

De är väldigt nöjda och trygga med Rakel, täckningen och systemet fungerar bra. Just nu är det mer ett administrativt pussel att få ihop alla olika aktörer som de vill kunna kommunicera med via Rakel.
 
- Vi ser flera ekonomiska fördelar med att gå över till Rakel, säger Håkan, särskilt om man tittar på hela logistikkedjan och inte bara till inköpskostnaden, det handlar även om drift och underhåll och att vi kan avveckla andra system. Det är inte svårt att argumentera för att det blir mer kostnadseffektivt, menar han. 

Vill gärna bli firad igen

Den 18:e december överlämnade Berith Elgbro, kundansvarig från MSB, två tårtor och Rakelnålar till Håkan Hasewinkel och Olle Hydén för att visa MSB:s uppskattning till en god kund.
- Klart vi blev väldigt glada, säger Håkan, vägen till en brandmans hjärta går ju  genom fikat. Vi hoppas att vi även ska få det 30.000:e abonnemanget så att vi får tre tårtor nästa gång.
 
Tårta

Mer om Rakelsystemet

Rakelsystemet byggs ut över hela Sverige och MSB räknar med 50.000 abonnenter efter att systemet är fullt utbyggt.
 
Kontakt:
Gunilla Georgsson Gunilla.Georgsson@msb.se