Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Ny möjlighet att ansluta en kommunikationscentral (KC) till Rakel

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2016-06-28 kl. 08:54
Nu finns möjlighet till IP-baserad klientanslutning för röst och data – när man ska ansluta en kommunikationscentral med röstkommunikation till Rakel. Alternativet är ett av tre i den nya tilläggstjänsten Anslutning av kommunikationscentral till Rakel och är en mer kostnadseffektiv lösning än en traditionell, fast anslutning.

Den IP-baserade klientanslutningen för röst och data kan användas till operatörsplatser som har behov av både tal och datakommunikation. Man ansluter sig till en Tetra Voice Gateway (TVG-server) som är placerad centralt i Rakel och dess resurser kan delas av flera användarorganisationer. På samma sätt som man idag delar på en resurs enbart för data (Tetra Connectivity Server, TCS).

Enklare anslutning till Rakel

Detta innebär att man som användarorganisation inte behöver investera i egen utrustning och programvara som hanterar Tetratekniken. Dessutom kan man använda samma IP-förbindelse för både tal och data vilket inte varit möjligt tidigare.

Beroende på vilka behov man har kan man också välja hur många ljudkanaler som man behöver  för varje operatörsplats: tre, sju eller femton.

 Det öppnar upp möjligheten för fler användarorganisationer att effektivare leda egna Rakelanvändare och samverka med andra organisationer, via en kommunikationscentral. Detta, eftersom det är ett mer kostnadseffektivt alternativ än en traditionell, fast anslutning, då flera användarorganisationer kan dela på gemensamma resurser. Dessutom är det enklare att ansluta än tidigare, säger Josefina Stolt, tjänsteägare på MSB.

 En annan fördel med IP-baserad anslutning för röst och data är att
övervakning, drift, utveckling och support (tredje linjen) hanteras av MSB istället för i den egna organisationen. Och med ett öppet gränssnitt (API) finns det möjlighet för fler leverantörer att utveckla bättre produkter för kommunikationscentraler som använder Rakel, säger Josefina Stolt.

Förutom detta anslutningsalternativ av kommunikationscentral till Rakel finns också:

  • IP-baserad klientanslutning för data (tidigare Serveranslutning TCS)
    Används till utrustning och applikationer som hanterar SDS och statusmeddelanden.
  • Fast klientanslutning för röst och data (via E1)
    Används när det finns kommunikationskort (XGear) och mjukvara för Tetra Connectivity Server (TSC) installerat lokalt för respektive klient.

Mer information

Anslutning av kommunikationscentral (KC) till Rakel

IP-baserad klientanslutning KC - Rakel

Kontakt:
Josefina Stolt Josefina.Stolt@msb.se