Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Medhelp börjar dirigera ambulanser och inför Rakel

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2011-09-20 kl. 13:14
Den 31 oktober utvidgar sjukvårdsrådgivningsföretaget MedHelp sin verksamhet och ska prioritera vårdärenden och dirigera ambulanser för Uppsala, Södermanland, Västmanland och region Gotland. I och med detta införs Rakel som radiokommunikationssystem hos Medhelp. MSB Rakel har intervjuat Geir-Erik Hyvärinen, projektledare för Sjukvårdens Larmcentral på Medhelp.

Om Medhelps nya roll Foto på Geir-Erik Hyvärinen

– Vi ser detta som ett mycket stort och viktigt uppdrag och ser fram emot att få vara med och utveckla sättet att prioritera och dirigera ambulanser i Sverige och Europa. Vi har massor att lära oss framöver, inte minst från våra uppdragsgivare i Fyrklövern (Uppsala, Södermanland, Västmanland och region Gotland), säger Geir-Erik Hyvärinen.

Medicinskt beslutsstöd som bas

– I larmcentralerna kommer erfarna sjuksköterskor att sitta och ta emot samtal. Som stöd för prioritering av vårdärenden och ambulansdirigering kommer vi att använda oss av ett Medicinskt beslutsstöd, berättar Geir-Erik.

 

– Beslutsstödet har under två års tid arbetats fram gemensamt i de fyra länen av ambulansöverläkare i samråd med erfaren personal i akutsjukvården. Beslutsstödet är till för att kunna ställa rätt frågor till den nödställde och utifrån detta göra en bra bedömning om vilken prioritet ärendet ska ha, som sedan skickas vidare till exempelvis en ambulans. En fördel med att använda beslutsstödet är spårbarheten, att man hela tiden kan följa upp ärendet, både när det gäller vilken tid ärendet tar och hur väl prioriteringen av ärendet stämmer överens med verkligheten, fortsätter Geir-Erik.

Goda erfarenheter hittills av Rakel

– Vi har nu haft en testfas med Rakel som går i skarpt läge den 24 oktober då vi sätter igång i Uppsala. Samma vecka drar vi även igång i Västerås, Sörmland och Gotland, berättar Geir-Erik.

 

– Våra erfarenheter hittills är att Rakel är mycket bra. Systemet är otroligt stadigt och robust och kommunikationen kan fungera extremt snabbt och smidigt. Polisen i Gotland som vi har samarbetat med säger att de är jättenöjda med täckningen i Rakel. Där Rakel inte fungerar [till exempel i fjällvärlden] finns andra system att tillgå, men de har vi inte behövt använda än, fortsätter Geir-Erik.

Flera talgrupper kommer användas

Medhelp kommer att använda flera olika talgrupper. Både externa som talgruppen RAPS för att kommunicera med Räddningstjänst, ambulans, polis och SOS Alarm och flera interna talgrupper inom Medhelp.

Ingen skillnad för medborgarna

– Medborgarna ska inte märka av någon skillnad. Man ringer samma larmnummer som tidigare, 112, men i de fyra länen kommer vårdärenden kopplas vidare till MedHelp, säger Geir-Erik.

 

 


 

Läs alla nyheter om Rakel

 

Läs mer om Rakel

Kontakt:
Karin Meibrink Karin.Meibrink@msb.se