Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Post och telestyrelsens slutsatser kan få allvarliga konsekvenser för samhällsviktiga aktörers möjlighet att kommunicera säkert i framtiden

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2015-03-31 kl. 10:30
MSB har den 27 mars 2015 lämnat svar på Post och telestyrelsens (PTS) remiss av Förstudierapport 700 MHz (Dnr 2015-1420). MSB anser att det är största vikt att dedikerade frekvenser avsätts inom 700 MHz-bandet för att framtidssäkra kommunikation för samhällsviktig verksamhet.

Polisen, försvaret, akutsjukvården, och räddningstjänsten är några av våra samhällsviktiga aktörer som måste kunna kommunicera överallt, alltid.

För att de ska kunna göra det kan de inte använda samma kommunikationstjänster och infrastruktur som alla andra. De måste kunna kommunicera utan att drabbas av avbrott eller riskera att avlyssnas. De behöver ha täckning även där det inte bor så många människor och ha kapacitet när hundratals människor ska ringa samtidigt – oavsett om det är på Stortorget på nyårsafton eller vid utrymning av en terrorhotad tågstation.

Samhällsviktiga aktörer behöver och kräver en extra säker, robust, skyddad och tillgänglig infrastruktur för kommunikation. För att staten ska kunna utveckla en sådan infrastruktur krävs ett tilldelat, dedikerat, frekvensutrymme. I PTS förstudie föreslås att frekvenser i 700 MHz-bandet enbart ska erbjudas kommersiella aktörer.
– PTS kan inte gå vidare med att tilldela frekvensutrymmet i 700 MHz-bandet innan det har grundligt utretts hur de samhällsviktiga aktörernas behov ska säkerställas, säger Cecilia Looström, avdelningschef på MSB.

– Utan ett dedikerat frekvensutrymme kan vi i framtiden inte tillgodose aktörernas krav på säker och skyddad kommunikation. De kommersiella aktörerna kan inte uppfylla kraven. Aktörerna behöver ett statligt ägt bredbandsnät och det i sin tur kräver frekvensutrymme, säger hon.

Läs MSB:s remissvar

Läs alla nyheter om Rakel