Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

MSB har gjort en sammanställning av hur Rakel fungerade och användes under stormen Simone

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2013-10-31 kl. 14:34 | Uppdaterad:2013-11-18 kl. 10:34
Rakel fungerade väl och säkrade samverkan för samhällsviktiga aktörer under stormen.

–Vi har inte tidigare varit med att få en så bra helhetsbild över situationen, säger Christer Nilsson, ställföreträdande räddningschef vid räddningstjänsten i Bjuv. Vi fick alla svaren direkt och behövde inte själva ringa upp andra myndigheter och hamna i telefonkö.

MSB har varit i kontakt med kommunerna i Bjuv, Landskrona, Höganäs, Katrineholm och Vingåker samt Länsstyrelsen i Skåne. Den samlade bilden är att Rakel användes som samverkansverktyg.

I Skåne kallade Länsstyrelsen till samverkansmöten via Rakel. De som möttes var 14 kommuner, E-on och Trafikverket med jämna mellanrum under stormkvällen, vilket gjorde att alla deltagarna fick ett bra grepp om hur stormen rörde sig och vilka verkningar den förde med sig.

I Höganäs konstaterade kommunen att man nu ska se över Rakelbehovet och utveckla inom andra verksamheter däribland hemtjänsten. Säkerheten för medarbetarna inom hemtjänst försämrades på grund av stormen, mobilnätet fungerade inte och de som var ute och åkte i bilar var stundtals på väg att blåsa av vägen. Kommunen fick problem med telefonväxeln på grund av elbortfall, vilket fick till följd att medarbetare inte kunde kommunicera med ledningen.

Alla tillfrågade upplevde att Rakel fungerade under hela stormen. Lärdomarna är att det blev för mycket information i Rakeltalgruppen (som motsvarar en radiokanal) och detta behöver övas mer. Till exempel efterfrågades en akut talgrupp och en för övriga ärenden. Mer personal som är ute i fält behöver utrustas med Rakel. Även textmeddelanden, motsvarande SMS, kunde ha använts för att ytterligare förstärka informationsspridningen.

Rakels drift påverkades minimalt

På tisdagen den 29 oktober klockan 14.00 övergick några av Rakels basstationer till att gå på reservkraft. Detta påverkade inte de användare MSB varit i kontakt med. Tack vare den överlappande täckningen från Rakels basstationer ska inte användarna behöva drabbas även om några basstationer påverkas av extrema väder.

För mer information

Kontakta Ingela Rundström, kommunikationsstrateg, Rakelverksamheten, MSB, 072-715 62 77.

Kontakt:
Karin Meibrink Karin.Meibrink@msb.se