Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Ändrade rutiner för Rakel kundstöd och mobilstationsprogrammering

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-04-15 kl. 16:42
Den 30 juni 2010 läggs MSB:s Rakelverksamhet i Sollefteå ner. Det medför bland annat att MSB inte längre kommer att programmera mobilstationer samt att Rakels driftcentral kommer att utföra de övriga kundstödsuppgifter som idag utförs i Sollefteå.

Mobilstationsprogrammering efter 15 maj

Från och med den 1 juli kommer MSB inte längre att programmera mobilstationer. För att MSB ska kunna genomföra prorammeringsbeställningar före detta datum måste utrustning och beställningar vara MSB tillhanda senast den 15 maj.

 

Rakelkunder kan från den 15 maj kan välja följande alternativ för programmering av mobilstationer:

Angående omprogrammering av mobilstationer som tidigare programmerats av MSB

Om ni behöver programmera om mobilstationer som tidigare programmerats av MSB och vill ha samma eller liknande parametersättning (till exempel knappval)  kan ni lämna in en annan mobilstation med den parametersättning ni önskar till den som ska omprogrammera mobilstationen, till exempel er mobilstationsleverantör. MSB har tyvärr inte möjlighet att lämna ut programmeringsunderlag för parametersättning som gjorts tidigare via Rakel kundstöd i Sollefteå.

Kundstöd dygnet runt efter den 31 maj

Från och med den 31 maj kommer Rakels driftcentral, som hanteras av Eltel Networks Infranet AB, att ta över de kundstödsuppgifter som idag utförs av Rakel kundstöd i Sollefteå, förutom mobilstationsprogrammering. För att säkerställa en smidig övergång genomförs flytten en månad före Sollefteåverksamheten stängs.

 

Kundstödsuppgifter: 

  • Ta emot beställningsblanketter, till exempel för abonnemang och tjänster
  • Aktivera och spärra mobilstationer  
  • Ta emot felanmälningar  
  • Svara på frågor om abonnemang  
  • Ta emot anmälningar om behöriga kontaktpersoner

Kontaktuppgifter till Rakel kundstöd 

Bakgrund

Ändringar sker efter beslut av MSB:s generaldirektör att Rakelverksamheten i Sollefteå ska läggas ner den 30 juni 2010. Beslutet grundar sig bland annat på en minskad kundefterfrågan på programmeringstjänster från MSB.
 

Nyhet om avvecklingen av Rakelverksamheten i Sollefteå (2009-12-17)


 

Kontakt: