Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Transport av farligt gods med dolly

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2013-05-24 kl. 13:53
Påhängsvagn med dolly får användas tills vidare vid transport av farligt gods i Sverige trots att det multilaterala avtalet M198 upphör att gälla i juni 2013.
I kapitel 10.7 i ADR-S finns att dolly med tillkopplad påhängsvagn ska anses vara en enda släpvagn.
 
Därmed uppfylls kraven i avsnitt 8.1.1 i ADR-S. Med denna tolkning får farligt gods transporteras på påhängsvagn med dolly i mängder som kräver att transportenheten märks med orangefärgad skylt.

MSB avser att för tillfället inte ändra bestämmelsen i kapitel 10.7. Men för att på längre sikt kunna behålla den svenska särbestämmelsen har MSB initierat olika så kallade multilaterala avtal.
 
Sådana avtal är avsedda att underlätta för transportörer och avsändare att transportera farligt gods mellan olika länder när reglerna av olika skäl inte är anpassade för en viss transportsituation. Det kan gälla att reglerna inte hunnit ändrats eller att vissa länder eller regioner har speciella behov.

Nu gällande multilateralt avtal för dolly med påhängsvagn är M 198 men detta avtal går ut i juni 2013. Finland och Spanien tillsammans med Sverige har skrivit på detta avtal.
 
Avtalet M225, som är utvidgat till modulfordon och som initierades av MSB i oktober 2010, har inget annat land velat skriva på. Därför kan det heller inte användas för transport i Sverige.

Efter diverse diskussioner med andra länder har MSB den 2 maj 2013 även initierat de multilaterala avtalen M 262 och M 263 vilka gäller för modulfordon för transport av styckegods respektive tankar.
 
Skillnaden mot M225 är att mängden farligt gods har begränsats till 40 ton. Vi får dock avvakta och se om något land skriver på dessa avtal. Det verkar som om andra länder trots allt är avvaktande till att modulfordon tillåts för transport av farligt gods.
 
I nödfall kommer M198 (dvs endast dolly med påhängsvagn) att förlängas men ett sådant avtal kommer MSB att initiera först efter sommaren 2013. Om vi tvingas till detta kommer de övriga avtalen M225, M 262 och M263 att tas bort från listan över tillgängliga multilaterala avtal.

Om något annat land än Sverige har skrivit på avtalen kommer detta att framgå på FN:s webbplats, under M262 eller M263 som finns längst ned på webbsidan:
 
 
Kapitel 10.7 i ADR-S gäller dock tills vidare för transport av farligt gods i Sverige.
Kontakt:
No such user