Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Krav på bevarande av transportinformation i tre månader

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2011-07-14 kl. 10:24
Från och med 1 juli i år ska avsändare och transportörer bevara en kopia av godsdeklarationen, tilläggsinformation och handlingar i minst tre månader (se avsnitt 5.4.4 i ADR-S och RID-S).
Under sommaren har MSB fått många frågor om bakgrunden till varför detta krav har införts i bestämmelserna.
 
Vi vill därför informera om såväl bakgrunden till förslaget som dess syfte. Vi vill samtidigt påminna om att den sedvanliga övergångstiden på sex månader, som innebar att man fick tillämpa de bestämmelser som gällde i 2009 års utgåva av ADR-S och RID-S, nu har löpt ut.

Förslaget om att införa de nya kraven i 5.4.4 behandlades 2008 på ett internationellt möte om ändringar i FN-rekommendationerna. Sverige röstade emot förslaget om att bevara dokumentationen eftersom kravet bidrar till den administrativa bördan, men då majoriteten av övriga länder stödde förslaget så antogs detta.

Syftet med bestämmelsen är att dokumentationen ska finnas tillgänglig i händelse av en olycka eller ett tillbud och att man under utredningstiden ska kunna gå tillbaka i handlingarna. Bestämmelsen kräver att handlingarna ska bevaras i minst tre månader efter genomförd transport. Handlingarna kan även bevaras elektroniskt eller i ett datasystem så länge som avsändaren och transportören kan återge dem i tryckt form (5.4.4.2).
Kontakt:
Katarina Ström Katarina.Strom@msb.se