Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Aktiv mot brand fångade flest unga

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2013-04-24 kl. 13:27
Den 1 december 2012 lanserades kampanjen Aktiv mot brand och budskapet ”Sov gott. Vakna fort. Testa din brandvarnare.” Nu visar utvärderingen att kampanjen har nått 20 % av den totala målgruppen, vilket motsvarar ca 1,5 miljoner individer. Gruppen 18-29 år har uppmärksammat kampanjen mer än andra åldersgrupper.
Störst genomslag har filmen med Anders Öfvergård, känd som arga snickaren, fått. Den har setts i TV4 men även på nätet. Därefter har många sett annonser i dagstidningar och en reklamvinjett i TV4.

Påverkar att ämnet kommer upp på agendan

Svarsmönster från dem som sett kampanjen visar att budskapen fungerar som en påminnelse om att brandskyddet hemma är en viktig fråga, men det är en bit kvar tills att alla tar ansvar för det. 66 % menar att det tar detta ansvar.

Kampanjen har resulterat i att individer har testat och bytt batterier i sina brandvarnare. 6 % säger att de har testat sin brandvarnare därhemma och 3 % hävdar att de bytt batterier. Utslaget över hela målgruppen är det mer än en halv miljon personer.
- Vi är i början av påverkansarbetet och lanseringens resultat ger oss bra underlag för målsättningen framöver, berättar Alexandra Johansson, projektledare för kampanjen .
Synpunkter från nätverksorganisationerna har också samlats in och svaren ger en bild av att det finns en stor motivation för att arbeta med gemensamma budskap vid särskilda tider under året. Flera organisationer uttrycker att de egna resurserna till kommunikation är små och därför är ett kampanjpaket med material mycket värt.
- Sammantaget kan vi se att såväl budskap som val av kanaler slagit väl ut. Det känns bra att kunna fortsätta jobba utifrån den grund vi har lagt, menar Alexandra Johansson.
 

Fakta från undersökningen

  • Syftet med undersökningen var att följa upp kampanjen för att se hur den nått ut och eventuellt påverkat målgrupperna.
  • Undersökningen genomfördes från slutet av december 2012 till och med slutet av januari 2013. 1064 personer svarade på frågor i en telefonenkät.
  • Den totala målgruppen är 7 400000 personer
  • 20 % av informanterna minns att de har sett materialet som intervjuaren beskriver. Det motsvarar 1 480000 individer.
  • 6 % beskriver att informationen har lett till att det har testat sin brandvarnare. Det motsvarar 440000 individer.
Kontakt:
Karin Albinson Karin.Albinson@msb.se
Alexandra Johansson alexandra.johansson@msb.se