Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Bra betyg för kampanjdagen Peppar peppar….

Tipsa om artikeln
Publicerad: 2010-12-01 kl. 11:34
Utvärderingen av kampanjen visar att de kommuner som deltog var nöjda med Peppar peppar... och tyckte att initiativet var bra. De ser gärna att kampanjen genomförs även nästa år.
FN har utropat 1 oktober som internationell äldredag. MSB uppmärksammade denna dag genom att bjuda in kommuner, landsting och frivilligorganisationer och övriga intresserade till kampanjdagen "Peppar, peppar… En dag för seniorers säkerhet."
 
Kampanjen den 1 oktober blev en dag där risker för äldre i vardagen och åtgärder som kan vidtas för att undvika olyckor synliggjordes.
 
Inger Mörk, MSB, var ansvarig för kampanjen Peppar peppar...
– Det är roligt att så många engagerade sig och att så många vill vara med även nästa år, säger Inger.
– Kampanjmaterialet togs emot på ett positivt sätt. Vi har också fått förslag på hur kampanjen kan förbättras ytterligare, vilket vi tar till oss.
 
Totalt var det cirka 400 personer som beställde någon form av kampanjmaterial från oss. Nästan 70 procent av dessa representerade kommuner varav 9 procent från räddningstjänsten. Övriga som mer frekvent beställde material var pensionärsorganisationer och civilförsvarsförbund. Ungefär två procent kom från landstinget.
 
I enkäten fick de personer som beställt materialet berätta vad de tyckte om hela kampanjen. Resultatet visar att man tycker att stödet från MSB var mycket bra. Tre av fyra ansåg att broschyrerna ”Säkerhet i vardagen” och ”Tips för kroppen och knoppen” samt korsordet var mycket bra.
 
Över hälften av de svarande tyckte materialet fick ett mycket bra mottagande från de det delades ut till. I stort sett allt material som beställdes kom till användning.
Inför kampanjdagen hade MSB tagit fram tips och informationsmaterial för spridning på gator och torg, köpcentra, bibliotek osv.
 
Bland annat beställdes:
  • 76 000 exemplar av broschyren Säkerhet i vardagen
  • 85 000 exemplar av broschyren Tips för kroppen och knoppen
  • 65 000 exemplar av korsordet.
Utöver detta tillkommer det material som laddades ner från vår webbplats.
 
Kontakt:
No such user