Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Birgitta Åberg, MSB.

Birgitta Åberg - kundansvarig för Rakel

Tipsa om artikeln

Vad arbetar du med?

- Jag jobbar som kundansvarig inom Rakelverksamheten och är mycket ute och reser och träffar kunder.

- Rakel är Sveriges nationella kommunikationssystem för samverkan och ledning och är byggt för att klara kriser och akuta situationer.
 
- Det har byggts ut i hela Sverige och i början var det mest blåljusmyndigheter som räddningstjänst, polis och ambulans som var aktuella. Men nu ansluter allt fler privata aktörer som till exempel elbolag och andra samhällsviktiga verksamheter.

- Jag är ansvarig för våra kunder i Västernorrland, Jämtland, Västerbotten, Norrbotten och Gävleborg.

Hur kan en dag på jobbet se ut?

- Det är ett varierande jobb. Ena dagen är jag på kontoret och förbereder presentationer och kundresor och andra dagen är jag på resande fot.
 
- Större delen av tiden är jag ute och reser i mina kunddistrikt i norra Sverige och besöker eller anordnar olika forum och evenemang för att presentera Rakelsystemet för nya kunder. Nyligen var jag i Jämtland och träffade kommunala räddningstjänster från Åre, Bergs kommun och Jämtlands räddningstjänstförbund.  

- Det handlar mycket om att stötta kunderna med information och rådgivning beroende på var i processen de befinner sig. Gäller det nya Rakelanvändare kan det handla om licensfrågor, har de varit med ett tag kanske det gäller frågor av mer teknisk karaktär. Men min roll är att vara ett stöd för kunden oavsett frågor.

Varför valde du att arbeta på MSB?

- Det var egentligen en slump. Jag har min bakgrund i telecombranschen och min granne råkade jobba med Rakel på MSB. Det var för tre år sedan och då visste jag inte mycket om Rakel och jag hade aldrig hört talas om MSB – det var ju en helt ny myndighet då.
 
- Jag blev helt enkelt tipsad om jobbet och kände att det passade mig väldigt bra. Jag ville visserligen hålla på med teknik, men framför allt ville jag kombinera det med att jobba mer med människor. Det gör jag verkligen idag!

Hur är det att jobba på MSB?

- Det finns alltid möjlighet att utveckla sin egen yrkeskompetens inom MSB, vilket innebär ett positivt arbetsklimat.
 
- Jag har haft tre olika tjänster, bland annat som projektledare innan jag blev kundansvarig. Det är en spännande och bred myndighet och det är en utmaning att få alla att jobba mot samma mål, sen tar det ju tid att bygga en ny myndighet!
 
- Jag trivs på MSB och med den anda som råder här. Det är en utmaning att få vara delaktig i utbyggnaden av hela Rakelnätet, vilket innebär en förändring av sättet för samhällets aktörer att samverka. Att alla kan prata med alla under stora krishändelser, är en oerhörd styrka.
 
- Sen trivs jag med att få träffa och jobba med så många olika yrkesgrupper, både inom myndigheten och ute i samhället. Det är intressant att få en inblick i hur olika samhällsfunktioner, som exempelvis landsting, räddningstjänst och länsstyrelser fungerar. Jag får verkligen vidga mina vyer.
Publicerad: 2012-03-14 kl. 08:18
Kontakt: HR-enheten KontaktaHR@msb.se