Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Kriskommunikation

Forskning om kommunikation före, under och efter en kris.

Kriskommunikation 2.0

Nya medier som Facebook och Twitter kan ha en avgörande betydelse för hur kunskap om samhällskriser sprids. När Oslobomben briserade i juli 2011 var Twitter den snabbaste nyhetskanalen. Vid de folkliga upproren i Mellanöstern 2011 var de sociala medierna centrala.

Gränsöverskridande kriskommunikation

Hur kommunicerar nationella regeringar och myndigheter när de konfronteras med gränsöverskridande kriser? I det här projektet fokuseras kriser med fokus på kulturella, ekonomiska och miljömässiga aspekter.

Ett dubbelt trauma

I en mer och mer medietät värld händer det allt oftare att människor som drabbats av olyckor och katastrofer drabbas en gång till av mediernas rapportering. Det blir ett dubbelt trauma.

Intern kriskommunikation

Trots att medarbetarna är den viktigaste gruppen för hanteringen av kriser har detta inte uppmärksammats inom forskningen. I detta projekt fokuseras medarbetarnas betydelse och metoder ska tas fram för att utveckla intern kriskommunikation. Detta kan i sin tur skapa bättre möjligheter för samhället och organisationer att hantera kriser.

Kriskommunikation i praktiken

Det övergripande syftet med projektet är att öppna nya perspektiv på kriskommunikation utifrån både klassiska och moderna teorier och metoder inom retorikvetenskapen.
Sök forskning