Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Hur kan övningar bidra till ökad krisberedskap?

Tipsa om artikeln
Att tillvarata lärdomar och erfarenheter från tvärsektoriella övningar utgör en god grund för att utveckla den svenska krisberedskapsförmågan. Det saknas dock såväl kunskap som erfarenhet för hur detta effektivt ska åstadkommas. Forskare vid FOI ska under fem år studera modeller för att långsiktigt lära och tillämpa erfarenheter från tvärsektoriella övningar inom och mellan krisberedskapsaktörer.
Fakta

Projekttitel
Koncept och metoder för stärkt erfarenhetshantering via tvärsektoriella övningar (KOMET)

Projektansvarig forskare
Professor Niklas Hallberg
Avdelningen för Ledningssystem, FOI
niklas.hallberg@foi.se

Utförare
FOI

Projekttid
2016-2021

 
Faktablad
Kontakt MSB

Oscar Jansson
UB-ÖVN
oscar.jansson@msb.se

 

En effektiv erfarenhetshantering omfattar att identifiera erfarenheter (eng. lessons identified), säkerställa att erfarenheterna omsätts till lärdomar och se till att dessa leder till förändringar (eng. lessons learned). För att bidra till en ökad svensk krisberedskapförmåga, behöver lärdomarna analyseras, värderas och delges till relevanta krisberedskapsaktörer (eng. lessons learned transfer).

Det femåriga forskningsprojektet KOMET bidrar med kunskap avseende modeller anpassade till svenska förhållanden som stödjer att:

  • inrikta och samordna utvecklingen av krisberedskapsförmåga
  • systematiskt arbeta med tvärsektoriella övningar
  • åskådliggöra och utveckla hanteringen av kunskap och erfarenheter som genereras vid tvärsektoriella övningar

Resultaten från forskningsprojektet KOMET riktar sig främst till offentliga och privata aktörer, frivilligorganisationer med krisberedskapsanknytning samt aktörer inom utbildning och övning.

Forskarna kommer att göra litteraturöversikter, utveckla modeller samt empiriskt studera och värdera dessa i praktiska tillämpningar. Projektets teoretiska utgångspunkt omfattar teorier om organisatoriskt och erfarenhetsbaserat lärande, systemteori och kvalitetsansatser.

Projektet startade i september 2016 och beräknas vara slut i juni 2021.

Publicerad: 2016-10-03 kl. 10:35
Kontakt:
Johan Berglund Johan.Berglund@msb.se
Sök forskning