Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

 
Vad spelade utbildningen för roll för Fukushima-katastrofen?
 

Vad spelade utbildningen för roll för Fukushima-katastrofen?

Tipsa om artikeln
Genom att studera kopplingen mellan säkerhetskultur, utbildning, yrkeskunnande och teknologi ska detta projekt leda fram till ny kunskap om metoder och angreppssätt som kan bana väg för en breddad utbildning och riskhantering inom säkerhetskritiska verksamheter som till exempel kärnkraftverk.
Fakta

Projekttitel:
Säkerhetskultur över organisationsgränser 

Projektansvarig forskare:
Johan Berglund

Lärosäte:
Linnéuniversitetet

Startår:
2013

Planerat slutår:
2015

Kontaktperson MSB:
Bodil Lundberg

 
Läs mer

Inom kärnkraftsindustrin beskrivs säkerhetskultur ofta i termer av i vilken utsträckning och hur noga medarbetare följer föreskrivna metoder, regler och instruktioner. Detta har även genomslag i utbildningsverksamhet, där "korrekt beteende" kopplas samman med hög säkerhet. Den mänskliga faktorn utpekas inte sällan som felkälla i tekniska system.

Samtidigt är det många gånger människan som räddar situationen i händelse av att något oförutsett inträffar. Yrkeskunnande väger upp risk i den meningen att kvalificerade yrkesutövare har lärt sig att hantera en mångfald av situationer och händelseförlopp; att enbart följa instruktioner är inte ett risktagande men kan däremot vara riskabelt, eftersom allt inte går att förutsäga eller kodifiera.

Genom att studera kopplingen mellan säkerhetskultur, utbildning, yrkeskunnande och teknologi ska detta projekt leda fram till ny kunskap om metoder och angreppssätt som kan bana väg för en breddad utbildning och riskhantering inom säkerhetskritiska verksamheter som till exempel kärnkraftverk. Detta ska på sikt leda till ökad kompetens och ett förebyggande av risker och större olyckor i säkerhetskritiska verksamheter.

 

Publicerad: 2013-08-30 kl. 13:43
Kontakt:
Bodil Lundberg Bodil.Lundberg@msb.se
Sök forskning