Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Pedagogik för samverkan i samhällskriser

Tipsa om artikeln
Att hantera en samhällskris kräver samverkan mellan olika organisationer. Omfattningen och karaktären av krisen gör att vitt skilda aktörer förväntas samverka. Samtidigt måste varje enskild organisation behålla ansvaret för sin verksamhet.
Avhandlingen sätter fokus på hur arbetssätten för samverkan kan förbättras genom att anlägga ett lärandeperspektiv på frågan.
 
Det lärandeperspektiv på samverkan som studeras här handlar om att individer från olika verksamhetsområden behöver förstå varandras verksamheter i en viss omfattning och med ett visst djup för att upptäcka konsekvenser av olika val och kunna utforma koordinerade beslutsunderlag för hur beroendeförhållanden kan hanteras.
 
Avhandlingen är koncentrerad till den proaktiva hanteringen, d v s aktiviteter som är av förebyggande och förberedande slag som planering, risk- och sårbarhetsanalyser, utbildning och övning.  Författaren menar att ett lärandeperspektiv på samverkan vid krishantering kan komplettera tidigare forskning som främst handlat om ledningsperspektivet på samverkan.
 
Om en grupp bestående av representanter från flera olika samhällsverksamheter kan enas om en gemensam uppfattning menar författaren att det innebär att en kunskapsbildning ägt rum på individ- och gruppnivå. I sin tur kan detta leda lärande leda till ökad krishanteringsförmåga under en samhällskris.

 
Publicerad: 2010-10-13 kl. 10:51
Kontakt:
No such user
Nytt Samverkan & ledning