Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (OCHA)

Tipsa om artikeln
Office for the Coordination of Humanitarian Affairs (UN OCHA) har huvudkontor i både Genève och New York. Det bildades 1998 och har ungefär 1 600 anställda.
Läs mer
OCHA har till uppgift är att leda och samordna internationella humanitära insatser insatser (framför allt FN-organisationer och NGOer* vid katastrofer genom att stödja den humanitära koordinatorn (Humanitarian Coordinator, HC) i landet med behovsbedömningar, beredskapsplaner och humanitära program som bygger på analyser av den humanitära situationen.
 
OCHA tillhandahåller även verktyg som ska underlätta den humanitära responsen för de många aktörerna, samt mediekontakter och informationstjänster. OCHA arbetar framför allt från fältkontor i krisdrabbade länder och har den huvudsakliga kontakten med inblandande myndigheter och organisationer på plats.
 
MSB samarbetar med OCHA genom ett samarbetsavtal (stand-by agreement) och kan sekondera personer till tjänster som Humanitarian Affairs Officer (HAO), Information Management Officer (IMO) och Public Information Officer (PIO).
 
MSB kan också stödja med supportfunktioner som logistik och ICT. Vidare har MSB en beredskapsfunktion för att kunna bistå med snabba miljöbedömningar efter naturkatastrofer.
 
* NGO - Non-Governmental Organization
Publicerad: 2009-11-24 kl. 15:17
Kontakt:
No such user