Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Stress och krishantering

Tipsa om artikeln
Som personal i internationella insatser kan du möta påfrestningar som kan orsaka stark stress.

Forskning och erfarenhet visar att det är viktigt att ta hand om stress- och krisreaktioner för att förhindra ohälsa och för att man ska orka med arbetet i längden. Stress påverkar beslutsfattande, bedömningar, prestationsförmåga och förmågan att samarbeta.

Vad är stress?

Stressreaktioner är kroppens sätt att förbereda sig på ökad prestation. Ursprungligen var stressen kroppens sätt att möta hot som handlade om överlevnad där det krävdes kamp eller flykt.

Kortvarig stress är nödvändig och ofarlig under förutsättning att kroppen får chans att gå ner i varv och återhämta sig. Det är långvarig stress med små möjligheter till lugn och ro som kan bli skadligt för kroppen. Det som kan orsaka stress under en insats kan exempelvis vara känslan av maktlöshet, bristfällig eller felaktig information, eller samarbete som inte fungerar.

Hantera stress

Det som kan göras för att minska stressen är att själv se vilka möjligheter som man har för att minska påverkan av det som orsakar stress. Detta kan bland annat vara att se efter vilka möjligheter som finns till avslappning och återhämtning. 

En annan hanteringsmöjlighet kan vara att sänka stressnivån, detta kan göras genom olika avslappningsövningar. Finns möjligheterna så ska det som stressar tas bort eller undvikas så långt det går.

Avslappning och mental träning

Att utöva avslappningsträning innebär en skön stund som leder till att kroppens grundspänningar sjunker.  Genom att lära sig olika avslappningsövningar och utöva dessa så kan kroppens avslappningsreaktioner aktiveras och detta i sin tur möjliggör en fysisk och mental återhämtning.

Mental träning i sin tur möjliggörs genom att avslappning förändrar hjärnans medvetandetillstånd. Normalt är vårt kritiska tänkande aktivt. Vi bedömer om saker är sanna eller falska och godtar inte vad som helst. Vid avslappning uppstår ett förändrat medvetandetillstånd där det kritiska tänkandet blir mindre aktivt och vi blir mer påverkbara.

Vi kan lättare acceptera nya idéer och tankar om oss själva. Genom att tyst eller högt upprepa vissa meningar så som ”jag duger som jag är” vid avslappning kan gamla sanningar bytas mot nya och det är möjligt att ändra sin självbild. På detta sätt kan reaktioner på olika stressorer minska.

Krisreaktion och traumatisk reaktion

Om du upplever en enstaka allvarlig händelse kan det resultera i en krisreaktion eller om det som orsakar stress är mycket starkt, en traumatisk reaktion. Om du inte får hjälp med att bearbeta den traumatiska reaktionen finns det risk att ett posttraumatiskt stressyndrom uppstår (PTSD) vilket kräver specialistbehandling.

Exempel på händelser som kan resultera i en krisreaktion eller en traumatisk reaktion kan vara att man blir vittne till våld och katastrofer eller att man är med när en arbetskamrat skadas eller omkommer. Drabbas du av en chock kan du behöva stöd från andra.

En chock kan vara från några minuter till några dagar. När chocken släpper behöver man samtala med någon. Dessa samtal kan genomföras med kollegor, insatschef eller samtalsledarare.

 

Avslappningsövningar

Fem övningar i avslappning och mental träning som du själv kan genomföra

Avslappning för nybörjare - 13.16 min

Andningsmeditation - 9.20 min

Smultronstället - 10.05 min

Ditt inre rum - 8.50 min

 

När du klickar på ljudfilerna spelas de direkt i din mediaspelare. Vill du hellre ladda ner filerna, högerklicka på den önskade filen och välj "spara mål som" välj sedan destination och "OK" så laddas filen ner på din dator.

Publicerad: 2009-09-29 kl. 17:25 | Senast granskad:2018-03-15 kl. 16:34
Kontakt:
Linda Andersson Linda.Andersson@msb.se