Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Basbil för samhällets räddningstjänst

Tipsa om artikeln
BAS är ett samarbete mellan MSB och Sveriges Kommuner och Landsting som inleddes 1984. De första BAS-fordonen levererades 1986.
Kontakt
 
Avtalsfrågor
Anders Andersson
 
Tanken med BAS är att det ska finnas ett koncept för släck-/räddningsfordon som täcker räddningstjänstens behov. Genom uppföljning ska BAS kontinuerligt förbättras.
Brister ska byggas bort och det som är bra ska man bygga vidare på och utveckla. Utveckling sker kontinuerligt genom att tekniska/taktiska framsteg och anmälningar om fel och brister följs upp.
 
Målsättningen med BAS är att erbjuda svensk räddningstjänst fordon med hög kvalitet och kontinuerligt uppdaterade med det senaste inom metod och teknik.

BAS-bilsprogram

BAS 5ABAS-bilar finns i tre varianter; BAS 1, BAS 3 samt BAS 4.
 
I stora drag skiljer de olika modellerna sig åt genom släckmedelsvolym och framkomlighet:
  • BAS 1 har 3000 liter vatten och 400 liter skumvätska. 
  • BAS 3 har 3000 liter vatten och 400 liter skumvätska. Fyrhjulsdriven. 
  • BAS 4 har 5500 liter vatten och 400 liter skumvätska. 

 

Felanmälan BAS

MSB och SKL gör kontinuerlig uppföljning av levererade fordon för att vi eventuellt skall hitta fel som är av mer systematisk karaktär och bibehålla hög kvalitet på leveranserna.

Av den anledningen är det viktigt att räddningstjänsterna rapporterar in fel som uppkommer på bilarna så att rätt saker följs upp. Nedan finner ni en enkel blankett att fylla i och skicka den till registraturen@msb.se

Felanmälningsblankett BAS (word)

Viktigt gällande avtal

MSB har tillsammans med Sveriges Kommuner och Landsting genomfört arbetet med upphandling för BAS 1, 3 och 4. Upphandlingen är nu avslutad och ramavtal har tecknats med Autokaross Rescue Systems i Floby AB och med Sala Brand AB. Avtalstiden är från 2012-01-01 och gäller i 24 månader med möjlighet för MSB att förlänga avtalet med 12+12 månader. En förlängning har skett från och med 2014-01-01 och 12 månader framöver.

För övriga basbilar finns inget ramavtal. 

Såväl MSB som de kommuner som lämnat skriftligt bemyndigande till MSB har rätt att avropa på avtalet och skall då hänvisa till upprättat ramavtal. Avrop görs som en andra konkurrensutsättning. Detta innebär att samtliga på avtalet ingående leverantörer skall tillfrågas vid varje avrop. Avropsmall finns att ladda ner nedan.

 
 

Upphandling och ramavtal 

Publicerad: 2009-11-13 kl. 13:23 | Senast granskad:2018-05-02 kl. 15:53
Kontakt:
Bo Andersson Bo.Andersson@msb.se