Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

EU och transport av farligt gods

Tipsa om artikeln
Inom EU pågår ett kontinuerligt arbete för att stärka säkerheten vid landtransport av farligt gods inom och mellan medlemsländerna.
Arbetet bedrivs i huvudsak av EU-kommissionens Generaldirektorat för transport och dess kommitté om transport av farligt gods. MSB företräder Sverige i kommittén.

EU:s lagstiftning

EU:s lagstiftning om landtransport av farligt gods är helt baserad på överenskommelserna ADR och RID om internationell transport av farligt gods på väg respektive järnväg, vilka FN och OTIF ansvarar för.
 
EU har genom Europaparlamentets och rådets direktiv 2008/68/EG (RID/ADR-direktivet) angett att alla medlemsländer och länder anslutna till EES ska tillämpa ADR och RID både för transporter mellan och inom EU- och EES-länderna. På detta sätt är ADR och RID även tvingande för nationella transporter. Den faktiska utvecklingen av innehållet i ADR och RID görs dock helt av FN och OTIF.
 
Förutom RID/ADR-direktivet har EU även antagit flera andra direktiv för att stärka säkerheten kring landtransport av farligt gods. I följande lista redovisas samtliga direktiv som EU-kommissionens kommitté om transport av farligt gods har ansvar för och förvaltar.
 
 
 
Publicerad: 2010-02-08 kl. 15:45 | Senast granskad:2017-02-01 kl. 09:39
Kontakt:
Joakim Agås joakim.agas@msb.se
Transport av farligt gods: väg och järnväg 2017/2018
Antal