Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Bild på en hand som håller en mobiltelefon i tunnelbanan Foto: Johan Eklund, MSB

Media och sociala medier

Tipsa om artikeln
I det här avsnittet får du tips på hur du kan få hjälp av media och sociala medier att sprida information.

Media

För att nå ut till allmänheten med information om krisberedskap kan media vara till hjälp. De är ofta intresserade av att rapportera om sådant som intresserar allmänheten, gärna med en lokal eller personlig vinkel. Går det att sprida information i anslutning till något evenemang som kommunen anordnar, till exempel Krisberedskapsveckan eller en verklig händelse blir uppmärksamheten därför sannolikt ännu större.

Glöm dock inte att media alltid gör sin egen nyhetsvärdering och bestämmer vad de ska berätta om och med vilken vinkel. Men om du är förberedd och finns tillgänglig för medias frågor ökar möjligheten för er att få fram ert budskap. Det kan till exempel handla om att ha lagt ut bakgrundsmaterial på kommunens webbplats, att chefer och ansvariga finns tillgängliga för intervjuer, eller att ni har kontakt med kommuninvånare som kan berätta om sina egna tankar och eventuellt också förberedelser inför kriser.

Sociala medier

I sociala medier kan du enkelt nå ut till många människor på ett lite mer personligt och öppet sätt. Därför lämpar de sig bra för att motivera privatpersoner att fundera över hot, risker, roller, ansvar och den egna krisberedskapen. Information som delas i sociala medier kan också få stor spridning på ett helt annat sätt än informationen på webbplatsen.

En av de stora fördelarna med exempelvis Facebook och Twitter är att människor får möjlighet att kommentera, rapportera fel, ställa frågor och dela med sig av egna erfarenheter och iakttagelser. Det betyder att du dels får tillfälle att snabbt förmedla viktiga budskap på ett direkt sätt, men också att du kan samla in värdefull information från många olika håll – både till vardags och under en samhällskris.

Däremot är kanaler som Twitter och Facebook sämre lämpade som faktabank än kommunens webbplats, där du har möjlighet att förbereda texter som kan användas vid akuta händelser.

Förbered svar på tänkbara frågor

I inledningsskedet av en lokal samhällskris söker både medier och privatpersoner information om vad som har hänt, hur många som har drabbats och vad man själv behöver göra. Då är det bra att ha förberedd information och färdiga svar. Det går inte att förbereda svar på alla tänkbara frågor, men ofta är det fullt möjligt att ge en hel del information i förväg. Invånare som har tagit del av kommunens riskinformation till vardags kommer också att kunna hjälpa dig att sprida informationen vidare under en samhällskris.

Se till att någon kan svara på frågor och reaktioner

Om din kommun väljer att vara aktiv i media och sociala medier, tänk på att det också måste finnas resurser för att ta hand om frågor som kommer in den vägen. Speciellt under en pågående händelse kan bemanningen i sociala medier vara en utmaning, eftersom många söker information samtidigt. Planera därför redan i förväg för hur ni ska sköta de sociala kanalerna, och vem som är talespeson gentemot media, under en samhällskris.

Det är också bra att vara väl insatt i de frågor som rör kommunen som just nu är aktuella i media. För det krävs en aktiv omvärldsbevakning. Läs mer om omvärldsbevakning här.

Läs mer om media och sociala medier

För dig som vill veta mer om hur man kan arbeta med sociala medier före, under och efter en kris finns rapporten Sociala medier och webb vid en kris.

Du kan också läsa mer om allmänhet och medier i rapporten Kriskommunikation 2.0.

Samhällets viktigaste telefonnummer

Både i sociala medier, till media och på webbplatsen kan man i förväg kommunicera vilka telefonnummer det svenska samhället använder för frågor som kan uppstå i samhällskriser.

  • 112, nödnummer vid fara för liv, egendom och miljö
  • 114 14, polisens nummer vid händelser som inte är akuta
  • 1177, sjukvårdsrådgivning
  • 113 13, informationsnummer vid olyckor och kriser

Att diskutera

  • Vilken information kan du förbereda och kommunicera innan något händer för att underlätta i det akuta skedet?
  • Vilken möjlighet har din kommun att besvara frågor i sociala medier under en händelse?
  • Vem har mandat att uttala sig för kommunens räkning? Bör den eller de personerna göra det med kommunens konto eller i sitt privata flöde?
Publicerad: 2017-02-14 kl. 13:25
Kontakt: Enheten för brand- och olycksförebyggande arbete