Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Person från kommunen informerar via en handskriven skylt Foto: Thomas Henrikson, MSB

Alternativa kanaler

Tipsa om artikeln
I det här avsnittet kan du läsa om vilka alternativa kanaler kommunen kan använda för att kommunicera med allmänheten om internet ligger nere eller vid strömavbrott.

Mycket av den information människor söker vid en samhällskris är internetbaserad. Men vad händer om internet ligger nere, eller om man inte kommer åt internet på grund av strömavbrott – hur ska informationen då nå ut?

Så länge kommunen kan använda sig av sin webbplats och av sociala medier behöver dessa fortsatt vara en grund, eftersom informationen där kan spridas muntligt mellan människor som har tillgång till internet och de som inte har det. Om kommunen också är drabbad av ett internetbortfall kan du behöva skapa nya informationsvägar.

Hänvisa till Sveriges Radio P4 – Sveriges beredskapskanal

Ett viktigt alternativ vid en samhällskris med elavbrott och internetstörningar är Sveriges Radio P4, som är Sveriges beredskapskanal. Men alla nås inte av radio, och även radio kan tillfälligt gå ner. Radio kan därför inte vara det enda alternativet till webbaserad information.

Även övrig media kan informera

Lokalpress, andra tryckta media och övrig radio, t ex andra radiokanaler, kan också vara en alternativ kommunikationskanal om tillgång till internet saknas. 

Sätt upp informationspunkter och använd informationstavlor

Många kommuner sätter upp informationspunkter på olika platser när telefoni och internet går ner. Besluta i förväg var dessa ska finnas, och ge adresserna till invånarna i förväg. Informera också om hur invånarna kan komma i kontakt med kommunen om det inte går att ringa, skicka e-post eller skriva i sociala medier.

Andra sätt att kommunicera utan telefon och internet är:

  • informationstavlor i anslutning till naturliga samlingspunkter som affärer, bibliotek och bensinstationer
  • anslag i portuppgångar
  • utskick med brevbärare

"Vidarekommunikatörer" kan föra vidare information muntligt

Information kan också föras över mellan människor. Till exempel kan kommunen utse några personer som får fungera som "vidarekommunikatörer", som får i uppdrag att dela med sig av information till andra. Lokala föreningar, hemtjänstpersonal, räddningstjänst och polis som arbetar och rör sig i drabbade områden kan också föra vidare informationen.


Tips!

Här är några punkter som är bra att kommunicera i förväg:

  • Vikten av att följa samhällets krisinformation i Sveriges Radio P4.
  • Var kommunens brandstationer finns. Om telefonin inte fungerar kan allmänheten ta sig till brandstationen för att att ringa 112 från nödtelefonen där.
  • Var dricksvattentankar kan komma att ställas upp vid vattenläckor och liknande.
  • Vilka platser i kommunen som används som uppsamlingsplatser vid utrymning.
  • Var informationstavlor och andra platser för fortlöpande information om händelsen kommer att finnas.
  • Vilka av kommunens lokaler som kan användas som värmestugor vid elbortfall.

Att diskutera

  • Hur planerar du att kommunicera med invånare och andra om el, internet, telefoni och kanske även radion inte fungerar i hela eller stora delar av kommunen?
Publicerad: 2017-02-14 kl. 13:25 | Senast granskad:2017-12-01 kl. 13:19
Kontakt: Enheten för brand- och olycksförebyggande arbete