Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Utvärdering av kampanjgenomslag Krisberedskapveckan 2017

Tipsa om artikeln
56 procent av befolkningen uppmärksammade kampanjen Krisberedskapsveckan som MSB genomförde tillsammans med kommuner och frivilligorganisationer 8-14 maj 2017. De flesta som uppfattat kampanjen har också förstått budskapet om vikten av att kunna klara vardagen utan normal service en tid. En av tio uppger att de har tagit till sig kampanjen från den egna kommunen.

Det visar den första utvärderingen av Krisberedskapsveckan som MSB har låtit undersökningsföretaget Demoskop göra veckan efter kampanjen.

- Resultatet är en bra bit över vad vi hade förväntat oss och vi är särskilt nöjda med att budskapet nått fram brett, säger Christina Andersson, ansvarig för kampanjen.

Kampanjen har tagits emot väl. Totalt är nio av tio mycket eller ganska positiva till kampanjen. Få är kritiska. Tre av tio som uppfattat kampanjen har reagerat på budskapen på något sätt. 25 procent har reflekterat över den egna beredskapen, 15 procent har reflekterat över konsekvenser av samhällskriser, 8 procent har skaffat alternativa ljuskällor och 5 procent har säkrat tillgången till dricksvatten i hemmet. Äldre, de över 65 år, har både reflekterat och agerat i betydligt större utsträckning än övriga.

Äldre och kvinnor anser ämnet viktigt

Undersökningen visar också att åtta av tio anser att Krisberedskapsveckan är viktig för att öka medvetenheten om hemberedskap och samhällskriser. Lika många anser att det är viktigt med frågor som rör den egna och anhörigas säkerhet om samhällets service och tjänster inte fungerar som vi är vana. Viktigast är det för äldre och kvinnor.

- Nu ska vi ta oss tid att analysera undersökningen och det ska bli spännande att se hur vårt val av målgrupp kvinnor 45-67 år har fallit ut, säger Christina.

72 timmar ett delbudskap som fastnat

27 procent har uppfattat rekommendationen om hemberedskap i minst 72 timmar, med störst genomslag i Västra Götaland. 17 procent har uppfattat namnet Krisberedskapsveckan, med störst genomslag i Norrland och Svealand (utom Stockholm). 14 procent har uppfattat budskapet Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner? med störst genomslag i Skåne och Svealand (utom Stockholm).

Övriga resultatet från utvärderingen:

 

  • Störst genomslag har kampanjen haft i åldersgruppen 65 år och uppåt, 77 procent. Lägst har genomslaget varit hos personer mellan 18 och 34 år, 44 procent.
  • Genomslaget har varit större utanför storstadsområdena och övriga stadsområden. Lägst genomslag har kampanjen haft i Stockholm.
  • Tre av tio har uppfattat att MSB ligger bakom kampanjen.
  • Filmerna om hemberedskap med Heidi Andersson har noterats av ungefär en av tio. Det samma gäller annonserna med bilder på snöoväder och översvämning.
  • Ingen enskild kanal där kampanjen har genomförts har haft ett tydligt brett genomslag. I stället tycks samverkan mellan en rad olika kanaler bidragit till att en stor grupp människor nåtts. Teve, artiklar i dagstidningar och sociala medier är de kanaler som flest anger att de uppmärksammat kampanjen i.

Läs hela utvärderingen från Demoskop (pdf-fil)

Publicerad: 2017-06-07 kl. 15:43
Kontakt: