Msb.se - Studier och uppföljning
Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Studier och uppföljning

Tipsa om artikeln
Kopplat till Krisberedskapsveckan har MSB genomfört ett antal undersökningar och studier.

Utvärdering av Krisberedskapsveckan genomslag 2017

Veckan efter Krisberedskapsveckan genomfördes en undersökning för att se vilket genomslag kampanjen fått och hur den uppfattats av allmänheten. 1 746 intervjuer genomfördes i en slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel med personer från 18 år och uppåt. Utvärderingen gjordes av Demoskop på uppdrag av MSB.
Till utvärderingen

Utvärdering av MSB:s planering/samordning av kampanjen 2017

Krisberedskapsveckan genomfördes första gången i maj 2017. En utvärdering av MSB:s planering och samordning av Krisberedskapsveckan 2017 fångar viktiga lärdomar inför kommande kampanjer. Utvärderingen gjordes av enheten för kunskapsutveckling (US-KUV), MSB
Till utvärderingen

Hot och beredskap i Sverige - om allmänhetens kunskap och inställning

För att ta reda på mer om människors kunskap om och inställning till frågor inom begreppen hot och beredskap, gjorde MSB hösten 2017 en undersökning där 2 147 personer från 18 år intervjuades. Demoskop på uppdrag av MSB.
Till undersökningen 

Kommuners syn på riskkommunikation

En rapport från 2016 som beskriver resultaten från en intervjustudie av beredskapssamordnare från 40 svenska kommuner. Studien ska ge MSB en bättre bild av hur kommunerna arbetarmed information till invånarna om lokala hot och risker och vilka möjligheter och utmaningar kommunerna ser med sitt kommunikationsuppdrag. Åsa Boholm, Max Boholm och Madelaine Prutzer vid Gothenburg Research Institute (GRI), Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Till rapporten

Utvärdering av Göteborgs stads 72-timmarskampanj

En studie från 2016 som utvärderar Göteborg stads informationskampanj "72 timmar" . I undersökningen görs en retorisk analys av kampanjmaterialet, en enkätundersökning av kampanjeffekter och ett experiment om inlärning av krisbudskap. Bengt Johansson och Orla Vigsø vid JMG, Göteborgs universitet.
Till utvärderingen

Krismedveten kommun 2016   

Hösten 2016 genomförde MSB en nollmätning inför kampanjen Krisberedskapsveckan 2017 för att bland annat se hur hemberedskapen ser ut hos allmänheten och vilken kunskap man har om den lokala riskbilden. Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 500 personer mellan 18 och 89 år. Intervjuerna genomfördes av Markör.
Till studien

Publicerad: 2017-06-05 kl. 12:44 | Senast granskad:2018-02-22 kl. 09:42