Msb.se - Om Krisberedskapsveckan
Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Om Krisberedskapsveckan

Tipsa om artikeln
Krisberedskapsveckan är en årlig kampanj som ska öka kunskapen om hur människor påverkas av och kan förbereda sig för samhällskriser och höjd beredskap, ytterst krig.

I anslutning till kampanjen 2018 skickar MSB ut broschyren Om krisen eller kriget kommer med information om kriser, höjd beredskap och påverkanskampanjer till samtliga hushåll i landet. Som ett komplement till broschyren finns också MSB:s webbplats för privatpersoner dinsäkerhet.se med fördjupande texter, frågor och svar, filmer, poddradioavsnitt och översättningar av broschyren till flera olika språk.

Varför kommer informationen nu?

Bakgrunden till broschyren Om krisen eller kriget kommer är ett regeringsuppdrag som förstärker och utvecklar det arbete som MSB redan gör för att öka riskmedvetenheten och kunskapen hos befolkningen om bland annat hemberedskap. Med anledning av det försämrade säkerhetspolitiska läget och den återupptagna planeringen för att hela samhället ska kunna agera vid höjd beredskap och ytterst krig vill regeringen att informationen om hur befolkningen kan förbereda sig ska bli bättre, både på nationell och lokal nivå.

Kampanjen växer från år till år

Kommunerna är huvudaktörer i Krisberedskapsveckan, men ambitionen med kampanjen är att den ska växa från år till år och engagera allt större delar av samhället. Inför Krisberedskapsveckan 2018 har MSB märkt ett ökat intresse för kampanjen, både från kommuner, branschorganisationer, näringsliv och medier. Broschyren och kampanjen får bra draghjälp av varandra. I år har MSB också satsat särskilt på att få med skolorna i kampanjen genom att ta fram ett särskilt kampanjmaterial till landets högstadieelever.

Publicerad: 2017-10-13 kl. 14:14 | Senast granskad:2018-05-28 kl. 11:26
Kontakt:
Christina Andersson Christina.Andersson@msb.se