Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Allt om kampanjen 2019

Här finns material för kampanjen Krisberedskapsveckan. Kampanjens deltagare väljer själv vilka aktiviteter och vilket material som ska användas lokalt. Se även menyn för bilder, filmer mm.

Kampanjmanual

Årets kampanjmanual är nu färdig! 

Kampanjmanual för Krisberedskapsveckan 2019

Kontakt: krisberedskapsveckan@msb.se 

Del av framsida på infoblad "storm".

Ny aktivitet ungdomar 13 - 19 år 

I år innehåller kampanjen en aktivitet för unga 13 - 19. Vi kallar den "Fiction vs reality - katastroffilm med eftersnack". Kommunen bjuder in ungdomar till visning av en känd katastroffilm. Efter filmen berättar krisberedskapsansvarig eller liknande, om vad en verklig kris kan innebära och hur kommunen jobbar vid en sådan. Föredraget tar också upp frågan om vad man som privatperson själv kan göra. I det sammanhanget är det dags att demonstrera krislådan och diskutera vad det är bra att ha i den. Träffen avslutas sedan med ett kris-quiz. Med sig från aktiviteten får deltagarna ett infoblad. Ytterligare ett alternativ är att dela ut broschyren Om krisen eller kriget kommer

Förslag på filmer, hur de beställs, kostnad för filmvisning och infoblad hittar du i kampanjmanualen.

 Krisquiz med facit - Krisberedskapsveckan

Tryckbart A4-infoblad - framsidan anspelar på filmtema, antingen storm eller cyberattack, och baksidan består av fakta om krisberedskap. Respektive kommun trycker upp infobladet. Det går att lägga in kommunens egen logotype på infobladet.

MSB-infoblad_Cyber_Original

MSB-infoblad_Storm_Original

Utöver aktiviteten kommer MSB att annonsera på Instagram och Spotify för att nå målgruppen. MSB kommer dela med sig av detta till deltagarna i kampanjen så de kan använda i egna konton. 

Kommande nytt material till allmänheten

  • Power point-presentation Om krisen eller kriget kommer. Presentationen ger stöd till att berätta om innehåll och syfte med broschyren, till exempel vid ett frukostmöte eller öppet seminarium.
  • Broschyren som kontaktskapare. Kommuner, länsstyrelser och frivilligorganisationer kan beställa en större upplaga och använda den som kontaktskapare vid olika kampanjaktiviteter.
  • Ett avsnitt av podden Om krisen kommer där ungdomar berättar om sina erfarenhter från stormen Alfrida januari 2018. 
  • Gemensamt pressmeddelande med möjlighet till regional eller lokal anpassning. 

Kampanjmaterial fritt för nedladdning

Tryckfärdiga filer till det digitala och tryckta kampanjmaterialet hittar du i menyn till vänster.

  • Digitala annonser/banners 
  • Annonser för tryckta medier, stortavlor och liknande
  • Faktablad med checklista för en krislåda och frågor som kan underlätta dialog
  • Affisch med vitt fält för egen information
  • Roll-ups
  • Kampanjknapp som kan tryckas som t ex klistermärke eller knapp
  • Fyra YouTubefilmer om grundbehoven mat, vatten, värme och kommunikation
  • Bilder på fyra teman: Mat, Vatten, Värme och Kommunikation ur ett samhälls- och hushållsperspektiv.