Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Obligatorisk it-incidentrapportering

Tipsa om artikeln
Från och med 1 april 2016 ska alla statliga myndigheter rapportera it-incidenter som inträffar i myndighetens informationssystem eller i tjänster som myndigheten tillhandahåller åt en annan organisation. Incidenterna som ska rapporteras är de som allvarligt kan påverka säkerheten i den informationshantering som myndigheten ansvarar för.

Den 1 mars fattade MSB:s generaldirektör, Helena Lindberg, beslut om nya föreskrifter för myndigheternas it-incidentrapportering och föreskrifter för myndigheternas informationssäkerhet. Dessa träder i kraft den 4 april 2016.

Syftet med obligatorisk it-incidentrapportering är att stödja samhällets informationssäkerhet. Det möjliggör en samlad lägesbild över informationssäkerheten, skapar förutsättningar för att vidta rätt skyddsåtgärder och utvecklar förmågan att förebygga, upptäcka och hantera it-incidenter.

För att skapa bra förutsättningar för obligatorisk it-incidentrapportering arbetar MSB med att ta fram vägledningar och annat informationsmaterial. Övergripande information om vad obligatorisk it- incidentrapportering innebär, vad som ska rapporteras samt hur och när rapportering ska ske finns nu på Cert.se. Mer information presenteras löpande på webbsidan.

MSB:s utskick av information till myndigheter

MSB kommer under första delen av året göra ett antal utskick av information till berörda myndigheter. Breven presenteras nedan vart efter de skickas till myndigheterna.

Brev 1: 2016-02-19         

"Information till statliga myndigheter om införande av obligatoriskt it-incidentrapportering"

Brev 1 

Brev 2 och bifogad blankett: 2016-03-09

"Förfrågan om kontaktuppgifter och ytterligare information om obligatoriskt it-incidentrapportering"

Brev 2

Bifogad blankett

Brev 3: 2016-03-18

Brev 3

Faktablad:

Så skyddar MSB din information: Informationsbehandling vid it-incidenthantering
MSB har till uppgift att samordna arbetet med samhällets informationssäkerhet. Arbetet berör hela samhället – från organisationer, kommun...
Publikationsnummer:
MSB977
 
 

Exempel

Exempel på it-incidenter som ska rapporteras in

Frågor?

Skicka gärna dina frågor till: fraga.incident@msb.se.

Bakgrund: It-incidentrapportering - ett regeringsbeslut

Regeringen fattade den 17 december 2015 beslut om att statliga myndigheter, till stöd för samhällets informationssäkerhet, från och med den 1 april 2016 ska rapportera allvarliga it-incidenter till MSB. Samtidigt gav regeringen MSB rätt att utfärda föreskrifter om hur rapporteringen till MSB ska gå till.

Läs mer om regeringensbeslutet på regeringen.se

Publicerad: 2016-02-24 kl. 15:28 | Senast granskad:2016-04-01 kl. 14:54
Kontakt:
Richard Oehme Richard.Oehme@msb.se