Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Resultat av Aktiv mot brand

Tipsa om artikeln
För att utveckla Aktiv mot brand följer vi upp aktiviteter, lär av erfarenheter och tar fram ny fakta. Här samlar vi aktuella uppföljningar och studier.

Uppföljningar

Resultat av Aktiv mot brand 2015

Kampanjen Aktiv mot brand får fortsatt positivt omdöme där många uppskattar påminnelsen om att testa brandvarnaren. Över 900 000 personer har tryckt på knappen efter att ha sett kampanjen. Läggs gruppen som gjort någon annan insats för att förbättra sitt brandskydd är det totalt 1,4 miljoner som agerat.

Uppföljningen bygger på 1 590 intervjuer i slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel. Intervjuerna gjordes i slutet av december 2015.

Uppföljning Aktiv mot brand 2015 (pdf, nytt fönster)

Resultat Brandvarnardagen 2014

Årets undersökning har genomförts genom 1633 intervjuer i en slumpmässigt telefonrekryterad webbpanel mellan 16 och 22 december. Nästan 46% av de tillfrågade har uppfattat någon kampanj om brandsäkerhet. Andelen som noterat en kampanj om brandsäkerhet är avsevärt högre än den dryga tiondel (12%) som sett den specifika annonsen eller bannern eller den fjärdedel (25%) som spontant anger att man sett en kampanj i form av annons, artikel, bioreklam eller podradio.

Av de som noterat en kampanj om att testa sin brandvarnare har nästen hälften också agerat i någon form som en konsekvens av kampanjen. Det måste betraktas som en hög effektnivå.

Effektmätning efter Brandvarnarardagen 2014 (pdf, nytt fönster)

Resultat Brandvarnardagen 2013

Nästan 400 000 personer i åldern 18 till 29 år har följt Aktiv mot brands uppmaning i samband med Brandvarnardagen den 1 december 2013. De har testat brandvarnaren, skaffat en eller bytt batteriet i den de har.

I uppföljningen har unga vuxna svarat på hur de uppfattar kampanjen och vad de har gjort efter att ha sett den. I denna åldersgrupp finns 1,9 miljoner individer. Uppföljningen genomfördes som en webbpanel där 1033 personer svarade på frågor.

Uppföljning av Brandvarnardagen 1 december 2013 (pdf, nytt fönster)

Nätverkets erfarenheter

Ett 90-tal organisationer arrangerande någon aktivtetet i samband med Brandvarnardagen. Kampanjfilmen med Anders Öfvergård och det kostnadsfria tryckta materialet var det som användes mest. 

Majoriteten av de 130 intervjuade organisationerna är positiva till kampanjen. Förslag till utveckling finns, till exempel fler aktiviteter och att informationen om kampanjen ska komma tidigare. Sen behöver bakgrunden till kampanjen bli tydligare, till exempel statistik, fakta om målgrupper och brandrisker.

Uppföljning_nätverk_Aktiv mot brand_2013 (pdf, nytt fönster)

Publicerad: 2014-03-03 kl. 14:39 | Senast granskad:2016-02-23 kl. 09:53
Kontakt: aktivmotbrand@msb.se aktivmotbrand@msb.se
Inloggning för kampanj
 
Skapa konto

Skydda dig mot brand hemma
Antal