Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Barn och eld

Tipsa om artikeln
För några generationer sedan var eld ingenting man lekte med. Elden behövdes för den dagliga överlevnaden. Redan som små fick barnen lära sig hur de skulle använda elden på ett nyttigt sätt. Farorna fanns där, lika naturligt.
I dag däremot är öppen eld ingenting som var och en möter i sin vardag. Det sker nästan bara när vi grillar. Numera kallar vi barnens eldhantering för ”lek med eld”. Så skulle ingen ha sagt för 100 år sedan.

Perspektiv på barn och eld

I Sverige är cirka var fjärde brand anlagd. Cirka 50-80 procent av dessa bränder anläggs av barn och ungdomar. Detta är en skrämmande verklighet. Dagens barn leker mycket med eld, men de flesta bränder som anläggs av barn är troligen inte avsiktliga. De börjar som lek.

Resultatet av forskning

Resultatet är nio rapporter om hur, när och varför barn leker med eld och vilka riskfaktorer och säkerhetsfaktorer som är väsentliga. Samtidigt beskriver de båda vad man ska tänka på när man lägger upp eventuella åtgärdsprogram. Terjestams och Rydéns rapporter bygger på undersökningar av cirka 1 050 barn i Mellan- och Sydsverige, samt 60 mödrar.

Boken "Att leka med elden"

1999 gavs en slutrapport ut från de båda forskarna som ger en överskådlig beskrivning av vilka barn som leker med eld, varför de gör det och vad vi kan göra åt saken. Barnen får inte lära sig att hantera elden. De leker med den ändå. Det beror inte bara på barns mer eller mindre oskyldiga lek med elden. Vissa barn använder eld för att uttrycka sitt behov av att bli sedda och uppmärksammade.
 
I högstadiet leker cirka 80 procent av alla elever med eld. I mellanstadiet drygt 40 procent och i lågstadiet knappt 20 procent. Men detta vet ofta inte föräldrarna, som tror att just deras barn låter bli. Forskningsresultatet och lärdomar sammanfattas i boken "Att leka med elden".
 
Boken vänder sig till räddningstjänsten och till alla andra som möter barn och har möjlighet att påverka; föräldrar, förskollärare, lärare, fritidsledare med flera.
 
Att leka med elden: en bok om barn, eld och brand
Publikationsnummer:
PUBU30-586
 
 
Publicerad: 2009-10-30 kl. 13:02 | Senast granskad:2014-09-04 kl. 14:16
Kontakt: Brandförebyggande brandforebyggande@msb.se