Vid introduktionen av E85 på marknaden var kunskaperna om dess egenskaper inte kartlagda i detalj. SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har genomfört en del undersökningar om E85 och Miljöförvaltningen i Stockholm har arrangerat ett seminarium om säkerhet och risker med E85.
Antändning av E85 – undersökning av brännbarhetsgränserna
SP Sveriges tekniska forskningsinstitut har genomfört försök med bland annat bestämning av brännbarhetsgränserna för E85 och antändning av gasblandningar i bränsletankar. Några viktiga fakta om risker finns SP:s rapport:
- Bränsleångorna i ett slutet kärl med E85 innehåller till största delen bensinfraktioner, i storleksordningen 70 – 90 %. Den undre brännbarhetsgränsen av sommarkvalitet E85S uppmättes till ca -18˚C och den övre brännbarhetsgränsen till ca 2 -5˚C. Bränsleångorna från E85 är antändbara vid högre temperatur än bensin, vilket innebär en viss förhöjd risk jämfört med bensin.
- En antändning av bränsleångorna vid påfyllningsröret eller inne i en bränsletank kan i värsta fall leda till en tryckökning inne i tanken så att denna deformeras eller brister. Även bilens bottenplatta kan deformeras. Kortvariga flammor från påfyllningsrör och/eller sprickor i tanken kan förväntas.
Informationsskriften Brandposten
SP ger ut informationsskriften Brandposten. I två nummer finns artiklar om E85: Nummer 35, 2006, sid. 14-15 samt nummer 37, 2007, sid. 16-18. Båda artiklarna kan läsas på SP:s webbplats.
Seminarium "Etanol (E85) som drivmedel – säkerhet och risker"
Miljöförvaltingen i Stockholm anordnade ett seminarium om E85 den 27 nov 2007. Seminariet genomfördes av Miljöförvaltningen, Vägverket och Räddningsverket.
Material från seminariet
