Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

3. Åtgärda

Tipsa om artikeln
Då man kartlagt olycksriskerna i och omkring den egna skolan exempelvis genom sammanställning och analys av skaderapportering och regelbundna trygghets- och säkerhetsvandringar så gäller det att ta fram en plan för åtgärder.

Vissa skaderisker kan åtgärdas direkt: Har ett barn ramlat ned från en klätterställning och slagit huvudet i en sten kan stenen plockas bort. Andra skaderisker som kartlagts kan kräva en kort- eller långsiktig handlingsplan. Oavsett om en skaderisk åtgärdas på kort eller lång sikt bör man ta i beaktande att det kan finnas många alternativa strategier för att minska risken.

En modell som man ofta använder i dessa sammanhang är Haddons tio åtgärdsstrategier, här presenterad i förenklad version:

  1. Eliminera, t.ex. såga ned ett klätterträd där ett barn har ramlat ned
  2. Separera, t.ex. leda biltrafiken en annan väg än framför skolans entré
  3. Isolera, t.ex sätta upp ett stängsel runt en damm där barn kan trilla i
  4. Modifiera, t.ex. lägga ett bättre underlag som dämpar fall vid en lekställning
  5. Utrusta, t.ex. låta alla barn på förskolan ha hjälm utomhus för att undvika huvudskador vid fall
  6. Träna och instruera, t.ex. simundervisning
  7. Varna, t.ex. ljussignaler vid övergångsställen
  8. Övervaka, t.ex. rastvakter
  9. Rädda, t.ex. första hjälpen-utbildning för lärare
  10. Lindra och återställa, t.ex. krisplaner

En säker miljö i och omkring skolan innebär inte per automatik en tråkig och fattig miljö. Men hjälp av Haddons åtgärdsstrategier kan man få hjälp med att hitta lösningar för att göra omgivning säker utan att man för den skull tar bort sådant som är roligt och utmanande för barnen. En säker, stimulerande och utvecklande skolmiljö främjar lärande och hälsa.

Publicerad: 2015-01-23 kl. 14:35 | Senast granskad:2017-06-12 kl. 17:25
Kontakt: Enheten för brand- och olycksförebyggande arbete