Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

Systematiskt säkerhetsarbete i skolan

Tipsa om artikeln
Att arbeta systematiskt med säkerhetsarbete i skolan kan låta avancerat, men i grund och botten handlar det om att ta reda på hur skaderiskerna ser ut, åtgärda dem och följa upp att åtgärderna fungerar så som det var tänkt. Om och om igen. Säkerhetsarbete blir aldrig färdigt, utan det måste pågå hela tiden.

Systematiskt säkerhetsarbete i skolan kan beskrivas som en process i fem steg:

  1. Kartlägga
  2. Analysera
  3. Åtgärda
  4. Utvärdera
  5. Förbättra

Även om det är rektorn som har ansvaret för arbetsmiljön, så är det viktigt att både personal och elever på skolan deltar i det systematiska säkerhetsarbetet. De kan delta i kartläggning, rapportera risker, ge förslag på åtgärder och lämna synpunkter i samband med utvärdering av åtgärder.

Publicerad: 2015-01-23 kl. 14:20 | Senast granskad:2017-06-12 kl. 17:24
Kontakt: Enheten för brand- och olycksförebyggande arbete