Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet Hoppa till navigeringen Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsida Nyheter Webbkarta Sökfunktion Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakt

Välkommen till MSB! Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på bästa sätt samt för statistik. Om du fortsätter, utan att ändra dina inställningar, så godkänner du att cookies från msb.se används.
Läs mer om kakor och hur vi använder dem samt hur du kan ändra dina inställningar

18-årsuppdraget

Tipsa om artikeln
MSB fick 2010 i uppdrag av regeringen att, tillsammans med Rekryteringsmyndigheten och Försvarsmakten, årligen informera landets totalförsvarspliktiga 18-åringar om krisberedskap och Sveriges försvar.

Den årliga kampanjen

Sedan 2011 har MSB genomfört en årlig kampanj som bestått av ett postutskick till landets alla 18-åringar. Fokus i uppdraget har varit krisberedskap och genom åren har kampanjen haft olika teman som naturolyckor, Sveriges försvar och den enskildes ansvar. kampanjen genomförs tillsammans med Försvarsmakten och Rekryteringsmyndigheten.

18-årsenkäten

Sedan 2012 genomför MSB en enkätundersökning i samband med kampanjen. Enkäten skickas till ett representativt urval av landets 18-åringar och ställer frågor om deras inställning till Sveriges försvar, hur de tror att de skulle reagera i krissituationer, vilka rädslor de har och vilka risker de ser i samhället.

18-årsenkäten 2018 genomförs av Attityd och redovisas under januari 2019. Enkäten skickas ut via mejl vecka 46-48.

18-årsenkäten 2017

18-årsenkäten 2016

18-årsenkäten 2015

18-årsenkäten 2014

18-årsenkäten 2013

18-årsenkäten 2012

Kampanj 2018 - Du är en del av Sveriges beredskap

18-årsuppdraget 2018 fokuserar på vilket ansvar man har vid en kris, krigsfara eller krig och, genom att öka kunskapen om Sveriges beredskap och försvar, veta och känna att man är en del av en stor helhet – en del av Sveriges beredskap. Under vecka 48 kommer alla totalförsvarspliktiga 18-åringar att få ett brev med information.

Kampanjundersökning v.49-51

Under december sker en kampanjmätning till ett representativt urval av landets 18-åringar. Undersökningen genomförs av Attityd som skickar ut enkäten via mejl på samma sätt som 18-årsenkäten.

Publicerad: 2017-11-15 kl. 11:00 | Senast granskad:2018-11-14 kl. 08:09
Kontakt: Kommunikationsenheten kommunikation@msb.se

Ett säkrare samhälle i en föränderlig värld
Antal